Pla general d'una màquina que treballa en les obres d'adaptació del corredor mediterrani a la zona del Camp de Tarragona.
Pla general d'una màquina que treballa en les obres d'adaptació del corredor mediterrani a la zona del Camp de Tarragona.

L’informe d’Adif sobre la incidència de Gavà que va deixar el servei de l’R2 sud greument alterat el mes de maig descarta que la causa fos un llamp i ho atribueix al trencament d’un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions. Concretament, el fil de contacte de la catenària va tocar un senyal metàl·lic i va provocar una sobrecàrrega elèctrica que va arribar a afectar el quadre d’enclavament perquè les preses de terra que l’havien de protegir estaven vandalitzades per un robatori, segons assenyala l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries. Inicialment, des del Ministeri de Transports es va apuntar que la causa la incidència podia ser un llamp.

Adif apunta que el trencament d’un fil de la catenària no té importància i no acostuma a tenir repercussió en el servei ferroviari, sobretot si és en una via apartada, com va ser aquest cas. Tot i així, assenyala que la mala sort va fer que el cable toqués un senyal metàl·lic i que a partir d’aquí se sobreescalfés la resta del cablejat fins al quadre d’enclavament.

El trencament del fil de la catenària va ser causat per l’absència d’una peça. Adif assegura que no pot precisar per què faltava, però que podria ser per la vibració causada pel pas dels trens, per causes meteorològiques o problemes en el seu muntatge. L’absència de la peça va generar un sobreescalfament que va anar causant una degradació.

Un altre factor que va ser determinant és que les preses de terra que han d’evitar les sobretensions sobre l’enclavament i que derivi en un incendi, com va passar al maig, estava “vandalitzada” en produir-s’hi un robatori que no es podia detectar automàticament quatre dies abans de l’incendi. La darrera revisió es va produir el 26 d’abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.

Com a conseqüència de l’incendi, la circulació de l’R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d’altres.

Mentrestant, Adif va apuntar que un llamp podria haver causat la incidència tot i que el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que l’1 de maig no hi havia hagut cap descàrrega a la zona propera de l’avaria.