En l’any 2019 s’ha registrat un increment de les mediacions de l’ICAT (l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Tarragona). Davant de la baixada del 2018, l’entitat va elaborar un pla d’impuls del servei d’orientació a la mediació i que seguirà vigent durant el 2020. Una iniciativa que ha funcionat amb èxit, ja que han passat de 70 sol·licituds l’any 2018 a rebre’n 118 a durant el 2019. Aquest augment també es deu al fet que des del mes de setembre, l’ICAT va decidir derivar les consultes dels àmbits de Dret de família, Dret privat, propietat horitzontal, arrendaments, contractes i conflictes veïnals al Servei de Mediació.

També, cal destacar que un 61% de les mediacions es resolen en menys d’un mes, segons la presidenta de la Comissió de Mediació de l’ICAT, Estela Martín, un període molt breu parlant de temes judicials.

Aquest servei de mediació també és una eina per millorar el procés judicial: una manera que els judiciables es posin d’acord sense que un jutge decideixi per ells. Martín recalca que és un sistema que facilita els acords de cara el judici, i que en cap cas endarrereix el procés judicial, sinó que és un mètode alternatiu que ajuda a posar solucions. Algunes vegades, solucions parcials, però immediates i fluides, com per exemple, decidir la custòdia dels fills en època de vacances. També és un espai on es crea un vincle més personal, on els justiciables estan més còmodes i es mostren més sincers. Es tracta d’un procés voluntari, i d’una eina constructiva per una finalitat comuna, que moltes vegades estalvia procediments futurs, com més denúncies.