Els Jocs ja estan en marxa i se seguirà treballant perquè siguin els millors de la història.

És l’argument que ha defensat l’equip de govern de manera reiterada al llarg del ple monogràfic celebrat aquest divendres per parlar de l’estat en què es troba Tarragona 2017. Han estat gairebé quatre hores i mitja de debat que han servit per escoltar el posicionament de tots els grups municipals. N’hi ha que han demanat directament la retirada, d’altres que no tirin endavant si no es garanteix la viabilitat econòmica i el PSC ha rebut el suport de PP i CiU que consideren que els Jocs es troben en un punt de no retorn. Un punt en comú: els Jocs no poden hipotecar la ciutat.

El tinent d’alcalde i comissionat dels Jocs Mediterranis, Javier Villamayor, ha estat l’encarregat d’obrir les intervencions. Ha recordat que existeix una carta de garanties financeres de l’Estat i el compromís del Govern i de la resta d’administracions. Es mostra confiat en què arribaran diners de Madrid i ha deixat clar que, si això no passa, no hi haurà més endeutament. Ha desgranat l’estat en què es troben els projectes en curs i s’ha aferrat al llegat que deixarà el certamen, més enllà de l’àmbit dels equipaments esportius. Villamayor ha explicat que s’han assolit ja més de 10 milions d’euros en patrocinis privats i que encara hi ha camí per recórrer.

Després han arribat les intervencions de l’oposició. El portaveu de Ciutadans, Rubén Viñuales, ha preguntat directament sobre el cost que suposaria renunciar als Jocs, si caldria indemnitzar les empreses vinculades i si hi ha alternatives si no arriba l’aportació estatal. Creu que és una informació que cal conèixer i estar a l’abast de la població.

Des d’ERC també s’han mostrat crítics. El seu portaveu, Pau Ricomà, ha manifestat que veuen indicis de què les coses no van bé i el que més els preocupa és la manca de compromís de l’Estat i el retard en la captació de patrocinis privats. Els republicans insisteixen en demanar que es faci una consulta ciutadana. 

El portaveu del PP, Alejandro Fernández, ha recordat que primer van ser escèptics envers els Jocs però que sempre han actuat amb lleialtat, i que ho continuaran fent. Diu que el que s’està fent ara és valorar si els diners han d’anar a parar a una nova instal·lació o a la remodelació d’altres ja existents.

Per part de CiU, el portaveu, Albert Abelló, ha apuntat que ells van ser els primers en posar el crit d’alerta sobre els dubtes que genera el certamen del 2017. Creu que no hi ha marxa enrere i que s’han de ser sí o sí, perquè no celebrar-lo suposaria un alt cost econòmic i un descrèdit per la ciutat.

Els arguments més crítics han vingut des de la CUP i ICV-EUiA.

Laia Estrada, de la Candidatura d’Unitat Popular, ha esgrimit que els Jocs ja van començar malament amb massa ombres al voltant de la candidatura. Explica que el crèdit demanat i el que es podria acabar demanant si no s’aconsegueixen els diners previstos no justifica el llegat. Diu que estan a temps de renunciar-hi.

I la portaveu dels ecosocialistes, Arga Sentís, també ha apuntat que hi ha massa incerteses, bàsicament la manca de compromís inversor del govern de Rajoy i que arribin les aportacions privades previstes. Tem que el llegat acabi sent una hipoteca per Tarragona i insta a replantejar si cal organitzar els Jocs.

L’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, ha tancat la sessió extraordinària. Ha dit que ara ja no és moment per decidir si els Jocs s’han de fer o no i ha defensat que són una oportunitat, sent conscient dels riscos existents. Ha manifestat que ja estan en marxa i que cal sumar esforços perquè siguin els grans jocs de la història.

El ple monogràfic ha arrencat amb un minut de silenci per condemnar la situació dels refugiats sirians.

Ha estat seguit per un nombrós grup de voluntaris de Tarragona 2017.