L’eix logístic Barcelona-Tarragona és el tercer més important de la Unió Europa per la densitat del trànsit de mercaderies, només darrere de la conca del Ruhr, a Alemanya, i de la regió al voltant de Milà. És una de les conclusions més rellevants de l’estudi dut a terme per l’associació europea Ferrmed, que recomana a la UE concentrar les inversions previstes a la seva European Green Deal en aquests hubs logístics principals i en els aproximadament 18.000 quilòmetres on es dóna el 65% del tràfic de mercaderies de la Unió. És una informació que publica la Vanguardia.

A nivell de l’Estat només el corredor mediterrani (més la connexió cap a Saragossa) i l’eix Irun-Madrid formarien part dels 18.000 quilòmetres prioritaris, considerats la columna vertebral del transport intermodal de la UE.

L’estudi, en què han participat prop de 25 experts de tot Europa i que es presentarà públicament a Brussel·les el proper 15 de novembre, identifica les àrees amb més trànsit de la UE i proposa una sèrie de solucions per integrar el trànsit carretera- ferrocarril i aconseguir que els remolcs dels camions per a distàncies llargues (més de 300 km) puguin transportar-se per tren de manera flexible, ràpida i eficient per estalviar costos i reduir les emissions de gasos contaminants, segons ha explicat Joan Amorós, president de Ferrmed i coordinador de l’informe.

El treball s’ha plantejat com una radiografia de la situació actual del sector i una cerca de propostes per complir els objectius del llibre blanc de la UE, que apunten a aconseguir que el 2030 el 30% del transport de llarg recorregut es faci per ferrocarril o via fluvial.