L’episodi d’aldarulls i protestes arran la mort d’un home senegalès a Salou s’ha traduït en quantiosos danys i pèrdues econòmiques per als comerços, que es van veure obligats a abaixar la persiana en plena temporada turística. Arran d’aquests fets, el portaveu de l’Associació 365 dies Salou Vila Comercial, Juli Vilaplana, ha indicat a l’ACN que alguns empresaris han presentat denúncia als Mossos d’Esquadra. A més, el col·lectiu no descarta emprendre accions de forma conjunta. Representants dels comerciants han traslladat aquest dijous la seva “preocupació” a l’equip de govern, a qui han reclamat “que algú assumeixi responsabilitats”. El col·lectiu assegura que també es van produir agressions físiques.
Dos dies després de l’esclat del cas de Mor Sylla, l’home de 50 anys que va morir en una operació policial, el centre de Salou ja ha pogut recuperar la normalitat. Ja han quedat enrere les hores de tensió i aldarulls a la zona de la plaça Sant Jordi, el carrer Barcelona i la via del tren, i les protestes viscudes convocades aquest dimecres per la comunitat senegalesa amb connotació pacífica.
Els comerços d’aquesta cèntrica zona de la capital de la Costa Daurada fan recompte ara dels danys i desperfectes patits durant les protestes i un càlcul dels diners que van deixar de recaptar en les hores que van haver d’abaixar la persiana. De fet, alguns comerciants ja han acudit als Mossos d’Esquadra per denunciar el seu cas i l’Associació 365 dies Salou Vila Comercial, amb 200 establiments adherits, no descarta emprendre algun tipus d’acció conjunta.
El seu president, Juli Vilaplana, ha reclamat en declaracions a l’ACN que “hi hagi alguna conseqüència i s’assumeixin responsabilitats, ja que no pot ser que això passi en ple mes d’agost i quedi en res”. El portaveu dels comerciants ha recordat que s’han trencat vidres, terrasses, jardineres i expositors en el millor dels casos, a més d’agressions físiques puntuals a comerciants i també clients “que no s’han vist per televisió”.
Els representants del col·lectiu s’han reunit aquest dijous al migdia amb membres de l’equip de govern de Salou, als quals han traslladat la seva “preocupació” per la situació viscuda durant aquests últims dies. “No es pot actuar com es va actuar, amb tanta impunitat, i algú se n’ha de fer responsable”, ha insistit Vilaplana, el qual ha incidit també que, a la zona afectada, s’han viscut alguns moments “de pànic generalitzat”.
Conscienciar els compradors
“Estem tristos i preocupats per aquests incidents, perquè portem 30 anys convivint amb aquesta comunitat i sembla que una part s’ha girat en contra nostra. Estem en estat de xoc i ens costa d’entendre”, ha manifestat el president de l’associació. El col·lectiu defensa, però, que l’actuació policial es va fer “contra les màfies que organitzen aquest tipus de venda il·legal” i recorda que “en part, el venedor també és una víctima, i l’últim culpable és qui compra”.
Vilaplana ha defensat que a Salou el fenomen del ‘top manta’ sempre s’ha tractat de forma “pionera” i fa anys que s’hi porta a terme una feina de conscienciació entre aquells que compren productes il·legals a la via pública. “Afecta negativament el producte legal i cal tenir en compte que no paguen impostos. La gent ha de ser conscient que, quan compra al petit comerç, beneficia al seu poble, ja que dels impostos se’n paguen els serveis públics. Aquest acte de compra no beneficia ningú, més aviat ens tirem pedres damunt la nostra teulada”, ha conclòs.