El periodista Moisés Peñalver conversa cada dia amb l’emperador August. Es veu que tenen moltes coses a dir-se, i fan un repàs a la realitat de la ciutat de Tarragona filtrada pel sedàs de l’humor, es clar! 

Foto: ©? Pep Escoda

El “Sambenito”

AVE August. He vist que a Iqoxe, els de la peça separada, han nomenat dos nous magistrats. M’he fixat en els seus noms i he vist que hi ha un tal Xavierus de Benito, que de seguida he pensat en que no hi ha cognom més apropiat per un càrrec així perquè de veritat que allà dins deu tenir un bon Sambenito. Va estudiar a l’acadèmia dels complutensus, a Toletum, i havia treballat abans en la Sociedad Española de la Pólvora. No diré res que després em diran que faig mofa de coses sèries, però vostè faria cap del servei de trànsit de quadrigues a algú que vingués d’un desballestament de carros?

Què diu? Ah, que no sap què és això del Sambenito? Ja li miro en la RAE. Ah, que tampoc sap que és la RAE? Carai, per ser president de l’imperi vostè no sap res. Si, també és veritat que el Rajoy tampoc i mira si anava de sobrat. Al que anàvem, que sempre em distreu… el sambenito era una mena de capa que li posaven antigament als penitents catòlics per mostrar públic penediment del seus pecats. Què dic jo que si és una roba que has de dur perquè la gent vegi que has pecat, que vagin comprant els del Corte Inglés de Tarragona una bona partida perquè en aquesta ciutat no diu la veritat ni Judes Iscariot, que viu al Serrallo, ni Judas Tadeu que viu a Sant Pere i Sant Pau. Ja no parlo del Forum Local, la Diputatio, o la guàrdia de Palau, són la fàbrica Pinocho Societat Anònima.

I ara que parlem de noms i fàbriques. S’ha fixat quin nom més apropiat per un magistrat encarregat de gestionar la fortuna de Tarraco, que algú que es diu Fortunus. Què, per cert, he sentit per la ciutat que està enfadat perquè es veu que va intentar fer una orgia amb els dels la facció vermella, la taronja i la blava, i no va voler anar ningú. Vaig pensar que els socialistus, els civitums i els paters putatius són molt sensibles i no volien sentir a Fortunus plorar. Així que el que farà serà anar a prendre uns vins amb cadascun d’ells per separat i així fer-los saber que a les arques del Fòrum Local queden els mateixos diners que per les jubilacions. Jo crec que tampoc aniran perquè a veure qui et serveix un vi amb les mesures del covidus. Sí, August, té raó, el millor serà doncs que vagin a fer un pícnic al parc de la ciutat. Pagaria mil sestercis per veure a Fortunus tombat sobre unes estovalles a quadres, sobre la gespa i al costat d’un cistell de vímet petonejant-se amb el magistrat Ballesterus. Au, adéu!