El periodista Moisés Peñalver conversa cada dia amb l’emperador August. Es veu que tenen moltes coses a dir-se, i fan un repàs a la realitat de la ciutat de Tarragona filtrada pel sedàs de l’humor, es clar!
Foto: ©? Pep Escoda
Ibi per a fantasmes
Ave August. No sé si ha llegit que els del Circ de la Font pujaran l’IBI l’any que ve, però només als fantasmes. Sí, a la gent que visqui a pisos buits. No li vull explicar la que li caurà al damunt a vostè, perquè a més de ser un fantasma que només el sento jo, té per aquí palaus i llocs que no hi viu ningú des de fa dos mil anys. Espero que no ho facin amb caràcter retroactiu perquè sinó haurem de fondre la seva estàtua i fer clauers del Tarracus per vendre als turistes. Sí, el Tarracus era aquell personatge dels Jocs Hel·lènics que tenia un cap molt gran. Alguns el coneixien també com el Pepus Fèlix perquè també era caparrut.
Això de l’IBI no es refereix a aquell ocell que els egipcis pintaven als jeroglífics, tot i que sí que és veritat que qui ho va inventar no sé si sortia a les parets de les piràmides, però devia ser un bon «pájaro». L’IBI ve a ser com el Tributum Soli, però ara no ve “soli” sinó que el cobren amb el servei de recollida de la brossa.
Què diu? Ah, el Banc d’Espanya? La Tabacalera? El preventori de la Savinosa?, no aquests no paguen perquè continuen plens… de gats i suposo que amb la fal·lera que tenen els animalistes els deuen tenir empadronats.
Sí, ja ho sé, sóc un criticaire, però què vol que faci càpsules d’opinió parlant bé de tothom, això aquí a la ràdio li diuen falca i s’ha de pagar. Però, tranquil, que no és tant car com l’IBI.
Ara que penso, als que decideixen sobre els sestercis i denaris a la ciutat, la pandèmia els hi deu haver girat una mica el cap. Com menys monedes tenim, més car van posant els impostos, miri si no el Tributum Autonomus o la factura de la llum, que vindria a ser com l’oli de les làmpades de la domus que comproven els seus esclaus. Sí, també som esclaus, però ara no és de l’oli, sinó d’Endesa.
Sobre això dels tributs, August, haurem de parlar, perquè als ciutadans de l’urbs també ens agradaria saber on van tants sestercis, que ja ens semblem als de Toletum, que ingressen milions de denaris i després no sabem on van a parar. Sí, ja ho sé, que fan grans hospitals que després no troben personal i queden sense metges ni pacients. Mira! Ricomà, fot-los l’IBI ben car, que està buit. Bon diaaa!