Agents de la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra de la Divisió de Trànsit de la Comissaria General de Mobilitat i de l’Àrea Regional de Trànsit Camp de Tarragona han denunciat penalment res homes entre 19 i 24 anys com a presumptes autors de delictes contra la seguretat viària per conducció temerària, originar un risc greu per a la circulació i, un d’ells, per conduir sense permís per pèrdua de vigència.
La investigació es va iniciar el 29 de gener arran de diverses trucades d’usuaris de l’A-2, que alertaven d’un grup d’unes setanta motocicletes que circulaven entre Sant Joan Despí i Castellbisbal ocupant tota l via i obstaculitzant el pas de la resta d’usuaris. Alguns d’ells feien conduccions temeràries, com per exemple circular amb la roda davantera aixecada –’whelie’- i dempeus a les motocicletes. Els Mossos van organitzar un dispositiu el 5 de març davant d’una nova convocatòria.
El Grup de Recerca i Documentació de la Divisió de Trànsit ja estava fent un seguiment a les xarxes socials de trobades d’un grup de motoristes, principalment en polígons industrials del Baix Llobregat, on practicaven ‘whelie’, i que posteriorment penjaven vídeos en aquestes xarxes socials. Els Mossos expliquen que aquestes trobades són molt difícils de localitzar perquè només es concreta el dia i si serà al matí, a la tarda o a la nit, però la ubicació i l’hora acostumen a difondre’s per canals privats d’altres xarxes socials amb un parell d’hores d’antelació.
En aquest cas, va coincidir que el grup a qui es feia seguiment a les xarxes socials havia convocat el que s’anomena ‘rider out’ amb el grup que havia circulat temeràriament per l’autovia A-2 el 29 de gener. A les imatges pujades a les xarxes pel mateix grup, es va observar que molts dels participants circulaven amb la placa de matrícula oculta bé per mascaretes, o bé perquè la motocicleta tenia instal·lat un dispositiu d’ocultació.
Les investigacions del Grup de Recerca de Documentació de la Divisió de Trànsit, i l’anàlisi de les imatges i els vídeos pujats a les xarxes, van permetre contrastar la identificació de tres conductors, que van ser denunciats penalment, i intervenir una de les motocicletes participants, que va quedar a disposició judicial. Està pendent la identificació d’un quart conductor que circulava amb una motocicleta amb placa de matrícula andorrana.
El 5 de març es va convocar una nova ‘rider out’ mitjançant les mateixes xarxes socials i, davant la gravetat dels fets del 29 de gener, es va preparar un dispositiu policial en coordinació amb els serveis de seguretat ciutadana, l’Àrea Regional de Recursos Operatius i l’Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Sud, juntament amb la Unitat Central de Mitjans Aeris, per tal d’evitar conductes que atemptessin contra la seguretat viària.
Gràcies al dispositiu, es va concloure que un dels conductors, que també havia participat el 29 de gener, conduïa amb el permís sense vigència en haver perdut tots els punts. Aquest acumulava a l’expedient més de vint denúncies, que li havien fet perdre el crèdit de punts.
Va sorprendre als investigadors la capacitat d’organització i de distribució de tasques que es repartien els organitzadors. Així, una motocicleta circulava en avançada amb comunicació constant amb el capdavant del grup, amb l’objectiu d’alertar dels controls policials. Tant és així que, quan van observar l’helicòpter policial, el grup es va fraccionar i es va dissoldre la ‘rider out’ sense conductes delictives contra la seguretat viària com les que havien succeït al gener.
Administrativament es van denunciar prop de trenta motocicletes per infraccions de les normes de circulació, quan participaven en aquesta darrera trobada.
Les diligencies policials van ser lliurades al Jutjat d’Instrucció en funcions de Guàrdia de Sant Feliu de Llobregat.