El corredor Madrid-Barcelona d’alta velocitat va registrar 13,78 milions de viatgers incloent parades intermitges durant l’any passat, un 34,6% més que el 2022, segons les dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Es tracta de prop de totes les places ofertes en aquest servei, que van ser de 14,94 milions, un 44,3% més. Al conjunt de l’Estat, l’entrada de nous competidors de Renfe va disparar la xifra de viatgers d’alta velocitat, fins als 32,4 milions, un 37% més que l’any anterior. A més, segons l’informe, la quota de mercat de Renfe en nombre de viatgers, incloent l’AVE i l’AVLO, ha baixat més de deu punts percentuals en tots els corredors i ronda el 55-60% en el cas del de Madrid-Barcelona.

El trajecte punt a punt més sol·licitat va ser aquest corredor, amb 8,6 milions de viatgers. A molta distància, se situen el corredor Madrid-València (4,8 milions), el Madrid-Sevilla (3,1 milions) i el Madrid-Màlaga (2,5 milions), entre d’altres trajectes punt a punt.

Pel que fa les xifres totals, lluny dels 14 milions de viatgers del corredor Madrid-Barcelona, incloent parades intermitges, hi ha els 5 milions del Madrid-València; i els quasi quatre milions del Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga/Granada, respectivament.

Per operadors, els viatges entre la capital espanyola i catalana van ser operats per Renfe en el 58% dels casos -47,9% en AVE i el 10,1% en AVLO-, mentre que Iryo va concentrar el 21,9% dels usuaris i Ouigo el 20,1%. En aquest cas, l’operadora francesa va perdre sis punts percentuals respecte al 2022. En el corredor entre Madrid i Barcelona, la competència va entrar al maig del 2021 en el cas de Ouigo i al novembre del 2022 en el d’Iryo.

D’altra banda, els trajectes de mitja distància d’alta velocitat (Avant) van sumar 12,6 milions de viatgers a tot l’Estat, un 47,2% és anual i va oferir 15,9 milions de places, un 29,7% més. Les rutes més sol·licitades van ser el Madrid-Valladolid, amb 2,8 milions de viatgers; seguit de la connexió Madrid-Toledo amb 1,9 milions de viatgers. El trajecte entre Figueres i Barcelona va sumar 1,35 milions d’usuaris, un 27,7% més.

Rodalies: més viatgers que places ofertades

En el cas de Rodalies, el nucli de Barcelona va sumar 120 milions de viatgers, un 19,4% més que l’any 2022. És una xifra superior a les places ofertades, que van sumar 118,89 milions, un 6,2% més. El nucli amb més usuaris va ser el de Madrid, amb 229,9 milions de passatgers, un 12,1% anual més. En aquest cas, va disposar de més places ofertades, fins a les 233,42 milions, un 14,8% més.  

Si se sumen els nuclis de Rodalies a Barcelona i Cercanías de Madrid, sumen el 79% dels viatgers de tot l’Estat i el 75% de les places, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

Tres dels cinc serveis més importants en termes de viatgers i places ofertes pertanyen a Rodalies. El primer és el que uneix Barcelona -Girona-Cervera de la Marenda, amb quasi 3,8 milions de viatgers i 6,4 milions de places; seguit del corredor Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, amb 1,9 milions de viatgers i 3,2 milions; de la Barcelona-Riba-roja d’Ebre, amb 1,8 milions de viatgers i 2,7 milions de places. Els altres dos corredors que es troben en els cinc primers llocs són  La Corunya-Santiago Vigo (3,57 milions de viatgers) i Sevilla-Còrdova-Jaén (2,26 milions).