El festival internacional de cinema de Tarragona, el REC, encara la 22a edició amb la voluntat de reforçar el vincle entre els espectadors i els creadors. La proximitat amb el talent cinematogràfic és una de les singularitats que destaca l’organització del festival. “Volem ser una porta d’entrada per a les pel·lícules i el públic abans d’arribar a les sales”, ha apuntat el director del certamen, Xavier Puerto. És una característica que directors com Nuno Beato, autor del film nominat als Goya ‘Los demonios de barro’, aprecien. “És molt interessant veure la reacció del públic abans de l’estrena al cinema”, ha assegurat. El festival s’allargarà fins dimecres i projectarà una trentena d’obres, la majoria de les quals s’estrenen a Catalunya.

El Teatret del Serrallo ha acollit una de les sessions del festival de cinema internacional REC de Tarragona Data de publicació: diumenge 04 de desembre del 2022, 13:56 Localització: Tarragona Autor: Ariadna Escoda
El Teatret del Serrallo ha acollit una de les sessions del festival de cinema internacional REC de Tarragona Data de publicació: diumenge 04 de desembre del 2022, 13:56 Localització: Tarragona Autor: Ariadna Escoda
El director de ‘Los demonios de barro’, Nuno Beato, observa la protagonista del film, la Rosa Data de publicació: diumenge 04 de desembre del 2022, 13:25 Localització: Tarragona Autor: Ariadna Escoda

Després de dos anys condicionats per les restriccions sanitàries, el festival REC abandona el format híbrid i recupera la presencialitat en totes les projeccions. A més, en aquesta ocasió deixa enrere la mítica Antiga Audiència de Tarragona, un espai que segons el director del festival, Xavier Puerto, ha quedat “petit”. Per contra, el certamen incorpora nous escenaris, com és el cas del Teatre Metropol, que es converteix en el centre neuràlgic del programa. S’hi sumen altres espais, com el Teatre Tarragona, el Teatret del Serrallo, el Museu d’Art Modern o el Col·legi d’Arquitectes i Enginyers.

A l’equador del festival, els organitzadors auguren superar les dades de públic de les dues edicions anteriors i arribar als 5.000 assistents, una xifra que sumaria 2.000 persones més que no pas en les edicions d’abans de la pandèmia. Per Puerto, una de les singularitats que diferencien el REC de la resta de festivals cinematogràfics és la possibilitat que els creadors puguin interaccionar amb els espectadors. “És un festival sense catifa vermella, la trobada amb el públic és molt directa”, ha destacat.

Dos curtmetratges d’animació d’estrena al Teatret del Serrallo

El Teatret del Serrallo ha estat testimoni d’una d’aquestes trobades aquest diumenge, després de la projecció del film d’animació nominat a millor pel·lícula als Goya ‘Los demonios de barro’, de l’autor portuguès Nuno Beato. Aquesta és la segona projecció de la pel·lícula a l’estat espanyol i la primera a Catalunya. El film, gravat en ‘stop-motion’, explica la història de la Rosa, qui després de la mort del seu avi, retorna al seu poble natal a la recerca dels seus orígens.

“Estrenar en festivals és una cosa molt interessant, perquè podem parlar amb la gent i entendre la reacció del públic”, ha remarcat Beato. En aquest sentit, el director ha insistit en la importància d’aquests certàmens perquè la ciutadania pugui gaudir d’altres gèneres i estils cinematogràfics més enllà dels comercials.

‘Los demonios de barro’ ha compartit protagonisme amb un altre curt d’animació, en aquest cas, de producció local. Es tracta de l’obra ‘El meu nom és clítoris’, del director tarragoní Toni Alarcó, qui ha agraït el suport rebut per part del festival per escollir projectar el seu primer curtmetratge. Els dos directors, tant Beato com Alarcó, han explicat al públic assistent els processos creatius darrere la producció de les seves pel·lícules en una conversa propera.

Una programació amb pel·lícules premiades internacionalment

El programa d’enguany del REC es divideix en sis seccions on es projectaran una trentena de films de diferents temàtiques. Un dels reclams d’aquesta 22a edició són els títols que han estat guardonats internacionalment, com és el cas de les guanyadores del festival de Cannes, Locarno i Sant Sebastià. Es tracta dels llargmetratges ‘Triangle of Sadness’, ‘Regra 34’ i ‘Los Reyes del mundo’. També s’hi afegeixen altres obres que han estat recentment nominades al Goya, com per exemple ‘El sostre groc’ d’Isabel Coixet, que optarà a emportar-se el premi a millor pel·lícula documental.

Cada any, el festival inclou una pel·lícula sorpresa. En aquesta ocasió, es tracta de ‘The hunt’, el debut en la direcció de Lee Jung-jae, protagonista de la sèrie ‘El joc del calamar’. Els espectadors i espectadores podran visionar-la aquest dimecres a un quart de nou del vespre al Teatre Metropol.

Un festival que va més enllà del cinema

El certamen no només projecta les pel·lícules que en un futur arribaran a les cartelleres dels cinemes, sinó que complementa la seva programació amb debats i actuacions musicals que s’allarguen durant una setmana en diferents espais de la ciutat.

En aquesta edició, els organitzadors han sumat una iniciativa en què fan partícips als espectadors d’una forma molt directa. Sota el nom ‘Primer test a la ciutadania’, els assistents han de debatre per escollir com s’ha d’acabar un film perquè aquest arribi millor al seu públic. El festival REC 2022 abaixarà el teló dimecres, dia en què també es donaran a conèixer els premiats d’aquesta 22a edició del certamen.