El Govern ha constituït aquest dilluns a la tarda la Taula de coordinació dels ports de Catalunya, un nou òrgan que ha de servir per establir col·laboracions i projectes comuns entre tots els ports catalans, inclosos els d’interès general de Barcelona i Tarragona. La consellera de Territori, Ester Capella, ha avançat que la mesa es reunirà cada sis mesos i servirà per abordar “reptes estratègics” que comparteixen totes les infraestructures portuàries com la descarbonització o una millor xarxa ferroviària. “S’han tractat tres temes essencials: el paper del Govern en el sistema portuari català, la necessitat de disposar de les millors connexions ferroviàries i l’aposta clara per les terminals intermodals”, ha enumerat Capella.
“Tots els ports de Catalunya comparteixen els mateixos reptes ambientals i econòmics, i una vinculació no menor amb el territori interior i amb el transport terrestre”, ha recalcat la titular de Territori. “La Taula és necessària per actuar de forma coordinada i establir les majors sinèrgies possibles”, ha puntualitzat Capella. De fet, la col·laboració entre els 45 ports que gestiona la Generalitat (més Barcelona i Tarragona) girarà entorn de projectes relacionats amb la sostenibilitat ambiental, l’optimització de les infraestructures, la promoció de les activitats portuàries i la recerca de sinergies entre els propis ports.
“Necessitem guanyar en eficiència energètica, reduir gasos d’efectes hivernacle i, en definitiva, ser molt més competitius”, ha reconegut la consellera de Territori, que ha insistit en la importància d’una millor connexió ferroviària. “Calen millors connexions amb els ports de Barcelona i Tarragona, i un corredor mediterrani que ens connecti de forma eficient amb la península Ibèrica i Europa”, ha reflexionat en veu alta Capella. Una visió que han compartit tan el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, com el president del Port de Tarragona, Saül Garreta.
Salvadó: “Cal solucionar els ‘colls d’ampolla'”
“Avançar cap a la descarbonització implica tenir terminals intermodals que solucionin ‘colls d’ampolla’ ja identificats com el de Sant Vicenç de Calders fins a Saragossa o el de Mollet del Vallès a Figueres”, ha precisat Salvadó. “El transport ferroviari i el marítim són dos dels més nets, i ens hem de concentrar a fer una cosa alhora tan fàcil i complicada com aconseguir augmentar la intermodalitat entre els dos”, ha manifestat el president del Port de Barcelona. “És un mandat d’Europa que ens descarbonitzem”, ha recordat Garreta, que ha volgut deixar clar que totes les empreses que volen fer negocis al Port de Tarragona demanen un bon transport ferroviari de mercaderies.
La primera Taula de coordinació dels ports de Catalunya –presidida per Ester Capella- ha comptat amb el secretari general del Departament de Territori, Joan Jaume; el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas; el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori; la directora general de Ports de la Generalitat, Annabel Moreno; el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó; el president del Port de Tarragona, Saül Garreta; el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el director general del Port de Tarragona, Ramon Ignacio Garcia; i el president de CIMALSA, Isaac Albert.