El ple de Tarragona avala la Zona de Baixes Emissions. L’ordenança que en regularà el seu funcionament s’ha aprovat de manera inicial. El PSC ha rebut el suport de Junts i dels dos consellers no adscrits, ERC i ECP s’han abstingut i PP i VOX han votat en contra.
La Zona de Baixes Emissions de Tarragona s’implementarà a partir del desembre d’enguany i s’aplicarà de manera progressiva fins a finals de 2027. Funcionarà de les 7h fins a les 19h, de dilluns a divendres, i afectarà tots els vehicles que no disposin del distintiu ambiental 0, ECO, C i B. Es calcula que afectarà a un 25% dels vehicles, segons el cens municipal. Sonia Orts, consellera de Mobilitat, afirma que ho tenen tot a punt i recorda que no hi haurà sancions en un principi.
El conseller no adscrit Jaime Duque ha manifestat que s’ha treballat «molt i bé» i de manera participativa. Parla de fer un gest «responsable». Francisco Javier Gómez, també conseller no adscrit, admet que no hi està d’acord. Pensa que la ZBE és «discriminatòria» però tem que «podria haver estat més restrictiva» en mans d’altres grups polítics.

Des d’ECP, en canvi, pensen que és una proposta poc ambiciosa. El conseller Toni Carmona ha explicat que la contaminació ambiental provoca moltes morts i és «un problema de salut pública». Creu que l’avenç serà «mínim». Per la seva banda, Junts celebra l’aplicació progressiva, les exempcions a les famílies vulnerables, o que s’hagin tingut en compte peticions que van fer com ara en relació a l’horari. Pep Manresa, conseller de Junts.
La portaveu de VOX, Judith Gómez, diu que la ZBE serà «un cop mortal al comerç local». Creu que és «una mesura de control social que ataca la llibertat de moviments». Des del PP, la seva portaveu, Maria Mercè Martorell, diu, també, que estan en contra de limitar la mobilitat de la població. Segons els populars, «suposa un esforç molt gran» que no es justifica per una ciutat com Tarragona. «No és tan necessària com se’ns vol fer creure», ha manifestat.
El portaveu adjunt d’ERC, Xavi Puig, es pregunta on ha quedat el procés participatiu de la ZBE. «No es creuen els objectius de la mesura, ho fan per imperatiu legal», ha etzibat al govern socialista.
L’alcalde, Rubén Viñuales, que ha tancat el debat, ha afirmat que «és una bona idea» tot i admetre que els canvis d’aquesta envergadura generen problemes. «Hem d’estar units en això», ha dit, tot entenent que la preocupació per millorar la qualitat de l’aire és compartida.
L’ordenança de la ZBE haurà de tornar a passar pel ple, previsiblement al maig, per a la seva aprovació definitiva.
Modficatiu de crèdit
El plenari ha aprovat un modificatiu de crèdit per amortitzar dos préstecs de 8,5 milions euros. A més, se’n concertarà un de 4,7 que servirà, bàsicament, per invertir 3,6 milions en 10 busos híbrids. Precisament, el 60% del superàvit de 2024 de 14’7 milions euros es destinarà a rebaixar deute. També permetrà mantenir les bonificacions pels autobusos municipals o el suport a Open Arms, com ha explicat la consellera d’Economia, Isabel Mascaró. El modificatiu ha prosperat amb els vots a favor de PSC, ERC, Junts, ECP i els dos consellers no adscrits i les abstencions de VOX i el PP.