Port Tarragona s’ha posicionat com a port de referència a la Mediterrània en matèria de transició energètica i ha donat a conèixer el seu potencial com a porta d’entrada d’hidrogen als mercats ibèric i europeu en el marc de l’H2Med 2025 – Hydrogen & Ammonia Mediterranean Summit, celebrat al Caire (Egipte). Aquesta trobada ha permès conèixer de manera directa el potencial d’Egipte i, en general, del nord d’Àfrica en la producció d’hidrogen i els seus derivats. Les jornades han permès fer accions de networking amb actors rellevants del sector de l’hidrogen del país i s’han establert una quinzena de contactes.

L’H2Med Summit 2025 ha explorat les demandes d’hidrogen que tindrà la regió mediterrània i com aquestes es podran cobrir tant pel que fa a la seva producció dins de l’àrea com pel que fa al subministrament. El responsable comercial de liquid bulk de Port Tarragona, Jordi Anglès, ha participat com a moderador en la taula rodona ‘La Mediterrània com a via cap a Europa per a l’hidrogen i l’amoníac’, que ha analitzat l’estat actual dels ports mediterranis per acollir aquesta mena d’operatives i la regulació vigent. També ha estat ponent en la taula rodona ‘Demanda i subministrament d’hidrogen i ports a la Mediterrània’, on ha exposat la rellevància del tràfic de líquids al port i ha presentat l’estratègia sobre hidrogen i derivats que buscar captar un tràfic clau per a la competitivitat futura no només del port sinó de tot el clúster químic de Tarragona.

El bon posicionament geogràfic és un dels grans atractius que ofereix Port Tarragona, ha defensat Jordi Anglès a la trobada al Caire. “La nostra ubicació ens proporciona una oportunitat única per captar fluxos d’hidrogen provinents del nord i oest d’Àfrica i del Pròxim Orient, destinats a cobrir part de la demanda d’hidrogen europea”, ha assegurat. Aquest posicionament es veu reforçat gràcies al fet que Tarragona serà un dels nodes principals de l’H2Med, la coneguda com a autopista de l’hidrogen, que connectarà Portugal, Espanya, França i Alemanya. Actualment, l’Autoritat Portuària de Tarragona està treballant perquè el port estigui connectat a aquest corredor, cosa que permetrà importar i exportar hidrogen mitjançant aquesta canonada.

Sinergies amb el sector químic

Aquests, però, no són els únics avantatges que presenta Port Tarragona com a futur hub d’hidrogen. El fet de ser el principal soci logístic del pol químic de Tarragona, el més gran de tota la Mediterrània, ja assegura una important demanda local, cosa que fa necessari que el port tarragoní sigui un dels principals punts d’importació i exportació d’hidrogen i els seus derivats. De fet, segons dades de H2ValleyCAT, la demanda d’hidrogen al pol químic, un cop estigui descarbonitzat, serà de 400.000 tones a l’any. Justament per això, Port Tarragona manté una estreta relació amb el sector mitjançant ChemMed, el clúster que uneix les empreses del sector petroquímic i el port, o amb l’H2ValleyCAT – Vall de l’Hidrogen de Catalunya, que té la seva seu a Port Tarragona.

Aquestes sinergies amb la resta d’actors del sector de l’hidrogen han servit per evidenciar encara més l’arrelament d’un projecte estratègic per al territori davant de potencials socis de futur. Més enllà de la participació en les dues taules rodones, Port Tarragona ha establert una quinzena de contactes amb actors rellevants vinculats amb la producció i la logística de l’hidrogen amb els quals explorarà vies de treball conjunt.