El Port de Tarragona ha ofert una superfície de 19 hectàrees del Moll de Balears a disposició del sector de l’energia eòlica flotant. El president Saül Garreta ha anunciat que es modificarà el pla d’inversions del port tarragoní per “prioritzar” la construcció de la segona fase del Moll de Balears i posicionar-se, en dos anys, com a hub estratègic del desplegament de l’eòlica marina a Europa. Ho ha explicat en el Saló Internacional de la Logística (SIL) a Barcelona on l’Autoritat Portuària ha participat en una taula rodona amb les empreses del sector Euroports, X1Wind i HiveWind. El Port ha defensat “les condicions idònies que els molls tarragonins reuneixen per acollir el muntatge de plataformes flotants i aerogeneradors marins”.
El representant de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Pau Morales, que ha assegurat que les inversions s’estan “reorientant” perquè en dos anys “es pugui acollir aquesta activitat estratègica en l’àmbit europeu”. Amb la segona fase del Moll de Balears que ara es vol “prioritzar” es disposarà de 19 hectàrees “aptes per al muntatge de plataformes i aerogeneradors destinats als parcs eòlics marins de la Mediterrània”.
Segons Morales, fins i tot s’ofereix “la possibilitat d’acollir l’assemblatge de molins en un dels molls adossats al futur Contradic de Ponent”. L’obra es preveu començar el 2025, després de rebre la declaració d’impacte ambiental i redactar el projecte constructiu, “si se superen els últims tràmits”.
Aerogeneradors de tres potes i fets a Tarragona
L’empresa X1 Wind ha desenvolupat una tecnologia “pionera” d’eòlica flotant i poden crear uns aerogeneradors amb un 30% menys d’acer en la producció. Ho fan canviant la clàssica torre per un trípode. Aquesta tecnologia també permet instal·lar turbines més grans, un sistema de connexió-desconnexió més ràpid i una millora del manteniment i la seguretat. X1 Wind també defensa que els seus molins marins fan “menys soroll” són “compatibles” amb la pesca i suposen “menys perill per a les aus”.
Aquest model d’aerogeneradors a escala comercial es muntarà al Port de Tarragona per part de Schwartz Haumont. Serà una model amb una turbina de 6-8 mGW. També HiveWind Modular Future desenvoluparà un aerogenerador al Port de Tarragona amb una turbina d’11 megawatts “gràcies a les bones condicions que ofereix el port tarragoní”, unes 16 hectàrees d’espai, 160 metres de línia d’atracada o els 20 metres de calat. Des de HiveWind han defensat la necessitat del sector “de col·laborar a estretament amb els ports per poder trobar i provar solucions tecnològiques” als reptes de les renovables que planteja la Unió Europea.