El port de Tarragona preveu tancar aquesta temporada de creuers amb uns 110.000 passatgers, dels quals 89.000 seran de trànsit i 21.000 l’hauran escollit com a port base. La previsió de Global Ports Holdings, l’empresa encarregada de l’operativa, és assolir els 236.000 creueristes d’aquí a deu anys. “Guanyar amb operatives amb passatgers d’embarcament i desembarcament, amb visitants que hi arribin dos o tres dies abans i continuar creixent amb creueristes de trànsit que són els que ens visiten la ciutat i el territori”, ha afirmat la seva directora comercial de Global Ports Tarragona, Alba Colet.
De fet, la responsable comercial ha explicat que volen complementar les operatives de trànsit amb les d’embarcament i desembarcament per contribuir en la diversificació de l’economia a la demarcació. Amb tot, ha remarcat que no volen “eliminar” els creuers de trànsit. “El passatger de trànsit sempre el voldrem perquè és un prescriptor, també futur, de la marca Tarragona i tot el seu conjunt, tenim escales que venen de Barcelona, les quals busquen un port diferent, amb una oferta turística i cultural important, hi encaixem molt bé”, ha comentat.
Pel que fa a l’impacte econòmic, ha destacat que els creuers tenen impacte en diversos sectors des del turístic al comercial, com a les empreses de manteniment, entre altres. L’any passat, es va xifrar en gairebé 11 milions d’euros i la despesa mitjana per persona va ser de 18 euros. En detall, el 77% de la despesa es va destinar al transport -9,1 milions d’euros-, el 46,8% es va destinar a compres – 13,5 milions d’euros- mentre que l’impacte en els equipaments culturals va ser de 5,8 milions, segons dades d’Eurecat.
En el cas del sector de la restauració calculen que es va xifrar en 17,5 milions d’euros. “Un 35% dels passatgers es queden, malgrat que tenen els menjars pagats als creuers”, ha assenyalat Colet en la seva intervenció feta en la jornada. En aquest sentit, ha subratllat que és errònia la percepció que els creueristes “només pugen i baixen” dels vaixells i que no gasten en els establiments de la ciutat.
En paral·lel, ha assegurat que Tarragona està a “anys llum” de la situació de Barcelona i que en cap cas es pot parlar de “congestió”. “Quan arriba un creuer es nota perquè hi ha més moviment a la ciutat, l’exercici és com organitzar el flux de passatgers, no és ni una situació d’alarma, crítica ni els 365 dies de l’any”, ha defensat.
Creueristes, a llarg termini
En la segona jornada sobre l’Impacte economicosocial i economia blava a l’àmbit dels creuers i la nàutica, hi han participat d’experts i representants de les empreses del sector, els quals han debatut i reflexionat sobre els reptes socioeconòmics i mediambientals d’aquesta indústria a través de diferents ponències i taules rodones.
Entre ells, hi ha intervingut el delegat comercial Catalunya Mundomar Cruceros, José Luís Gómez, el qual ha considerat que s’ha de canviar la manera de percebre els creueristes. Opina que s’han de veure com una oportunitat a mitjà i llarg termini, ja que, diu, molts d’ells poden tornar de vacances a la ciutat després de l’escala. “Si cuidem els creueristes, els atenem al port, els hi donem un mapa i els mostrem tot el que poden veure i no ho aconsegueixen en una visita, molt probablement voldran tornar, ens gastem molts diners en fires i quan els tenim aquí no els aprofitem”, ha argumentat.
En la trobada, també hi ha participat el director general de MSC Cruceros i Explora Journeys, Fernando Pacheco, que ha detallat algunes de les accions per ser més sostenibles i ha explicat que la companyia té embarcacions propulsades per gas natural liquat. “Aquest combustible és el combustible fòssil menys contaminant que existeix, reduint en un 25% l’emissió de CO2 a l’atmosfera”, ha dit. A la vegada, ha assegurat que la indústria de creuers és una de les “menys contaminants i més avançada” mediambientalment. Sosté que el sector genera “només el 4% de les emissions de CO2”.
La companyia ha programat 28 escales l’any vinent al port tarragoní, tot i que les embarcacions que hi faran escala no estan propulsades per gas natural liquat. “Són vaixells més moderns, amb tecnologia que permet reduir gairebé el 100% de les emissions fines i també amb tecnologia per abastir-nos d’aigua, no en consumirien de Tarragona”, ha tancat.
Nova terminal
A banda, Colet ha explicat que les obres de la nova terminal estan “força avançades” i preveu que els mòduls que s’estan fabricant a Almeria arribin al Moll de Balears a finals d’any. Segons la responsable comercial, l’objectiu és que els treballs estiguin acabats a finals d’abril i que al maig ja puguin rebre els passatgers al nou equipament.