El Port de Tarragona i l’Ajuntament de Vila-seca han presentat el Protocol General d’Actuació entre l’Ajuntament de Vila-seca i l’Autoritat Portuària de Tarragona. L’acord entre ambdues organitzacions conté les línies mestres per a la construcció d’un contradic al sud del Port, a tocar de la platja dels Prats.

La nova infraestructura està prevista d’importants mesures mediambientals: integració en el paisatge natural, usos oberts a la ciutadania i estabilització definitiva de la platja de la Pineda; i per al desenvolupament de la Zona d’Activitats Logístiques juntament amb la restauració ambiental dels Prats d’Albinyana (integrat a la Xarxa Natura 2000). També es preveu la museïtzació de la vil·la romana de Cal·lípolis i la creació d’un centre experiencial i d’interpretació. Es tracta de projectes que sumen una inversió total aproximada de 150 milions d’euros.

La construcció del contradic de Ponent suposa una inversió d’aproximadament 90 milions d’euros inclosa en el Pla director d’infraestructures del Port de Tarragona per al període 2015-2035, aprovat pel Consell Rector de Ports de l’Estat el 24 de juny de 2022. El contradic de Ponent és una solució en perpendicular a la costa inèdita i innovadora que les dues parts del protocol han treballat en col·laboració amb l’Institut d’Hidràulica Ambiental de la Universitat de Cantàbria, centre de referència mundial en l’estudi de la dinàmica del litoral.

render zona natural 2000 2 febrer 2023

La nova infraestructura, pel costat del port, comptarà amb molls adossats, i per l’altra banda, mirant a la Pineda, oferirà un espai obert, pensat per a les persones, integrat en el paisatge i respectuós amb els hàbitats naturals de l’entorn litoral i marí. Incorporarà un ús social amb uns espais de pineda i aiguamolls, connectant-se a l’espai protegit de la Xarxa Natura 2000 dels Prats d’Albinyana.

La construcció d’aquesta infraestructura d’1,6 km de llarg podria començar en el primer semestre de 2024. El contradic tancarà el Port per la zona sud amb importants avantatges per a la seguretat i per a la protecció de l’entorn natural. D’una banda, millorarà l’operativa dels atracaments del pantalà existent alhora que permetrà tancar completament el port, ja que reduirà la bocana del port fins a tenir 450 m d’amplada, la qual cosa permetrà tancar més fàcilment el port en cas de vessaments; i de l’altra, permetrà, en un futur, eliminar la monoboia situada a una milla de la costa i acollir totes les operacions de descàrrega de cru en el pantalà actual.

En aquests moments, està en període informació pública l’Estudi d’Impacte Ambiental del Contradic, en el qual s’inclouran mesures mediambientals que suposaran la restauració i l’estabilització de la platja de la Pineda, la integració paisatgística del contradic i del seu entorn i la incorporació de l’ús social del contradic per facilitar una major integració amb l’activitat turística de la Pineda.

Més notícies: