El projecte Inspira STEAM, la iniciativa coordinada des de la Universitat Rovira i Virgili que fomenta les vocacions científiques i tecnològiques entre els escolars tarragonins, sobretot les nenes, continua creixent en la cinquena edició i ja arriba a prop de 1.800 alumnes de sisè de primària i primer d’ESO de 31 centres educatius de la demarcació. El projecte, que té el suport del teixit empresarial i social del territori, es basa en les accions de sensibilització, orientació i divulgació que fan de manera voluntària 122 mentores i mentors, professionals del sector dels STEAM (vinculats, per tant, a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques), per posar en valor la feina de les científiques, fomentar l’interès de les nenes cap a aquestes disciplines i aconseguir, així, normalitzar la presència femenina en uns àmbits en què encara n’hi ha dèficit. El projecte, liderat a nivell estatal per la Universitat de Deusto, està coordinat a Tarragona per Cristina Urbina, professora del departament d’Enginyeria Mecànica de la URV. 

“El que busquem principalment és que les noies s’empoderin amb el que elles volen, que vegin que són capaces de fer el mateix que un noi i que persegueixin els seus somnis amb totes les forces malgrat els comentaris o posicions contràries amb què puguin topar”, explica Carme Olivé, una de les mentores del projecte. Olivé, professora del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, considera molt enriquidora l’experiència a nivell personal i molt important per al col·lectiu escolar: “Convé entendre que a aquestes edats, saber com pensen i quin entorn tenen per preveure com serà el futur de la nostra societat. Si cal fer intervencions per modificar la seva percepció de la igualtat de gènere és en aquests moments que poden ser efectives.” 

I no només pel que fa a les noies, ja que també s’incideix en els nois. “Cal fer-los arribar la idea que les noies poden fer el mateix que ells i que, de vegades, elles necessitaran la seva ajuda per aconseguir-ho. Han de ser conscients dels prejudicis existents en certes professions i que els necessitem per combatre’ls”, afirma Olivé, que apunta que ells han de treballar en el que més els agradi però que han de posar de la seva part perquè l’altra meitat de la societat pugui fer el mateix. 

Alumnes de l’escola Elisabeth de Salou participants en el projecte

Carme Olivé ha estat mentora d’un grup de sisè i s’encarrega de coordinar l’equip de sis persones que treballen a l’escola El Molí de Vent de Torredembarra, per assegurar que actuïn de maneres similars per no generar controvèrsies. Qui ha fet de mentora en aquest centre educatiu és Isabel Araque, encarregada dels laboratoris de docència del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV. “El projecte és una eina que permet explicar en primera persona qui som i què fem; apropar el món de la recerca i la universitat a les nenes i els nens, i permetre que puguin tenir referents propers”, diu Araque, a la qual la iniciativa li permet demostrar que les dones estrangeres també poden trencar estereotipis: “Jo sóc de Colòmbia i vaig venir aquí a fer el meu doctorat, vaig poder realitzar molts anys de recerca i ara treballo a la universitat. És molt positiu poder-ho explicar, per a mi i per a elles, sobretot tenint en compte que hi ha molta multiculturalitat en les escoles en què treballem.” Isabel Araque explica la feina de les mentores, consistent, sobretot, en donar acompanyament, treballar conceptes sobre les carreres científiques i les habilitats STEAM i donar visibilitat a les dones científiques. 

Tant Carme Olivé com Isabel Araque valoren la resposta “molt positiva” dels escolars, sobretot de les nenes. “Capten la idea ràpidament, saben què volen i de seguida sents que els estàs donant aquesta empenta”, afirma Araque. De totes maneres, Olivé admet que el món científic encara els queda molt lluny, però precisament el que es fa amb les mentories és apropar-los-hi: “Espero que aquesta llavor serveixi d’alguna cosa, encara que només sigui perquè tinguin curiositat, informació i els quedi al subconscient que és possible participar en la ciència si se’n tenen ganes.” “I que tinguin referents propers”, hi afegeix Araque, segons la qual a Catalunya i a Tarragona hi ha una bona representació de dones científiques i excel·lents centres de recerca, “projectes que travessen fronteres, que canvien la societat en positiu i que s’han de conèixer”. “Les nenes i els nens en poden formar part un dia”, conclou. 

Nenes de l’escola Pau Delclòs, en plena experimentació

La responsable del projecte, Cristina Urbina, considera que les xifres actuals de patrocini, participació de voluntaris i de centres escolars són excel·lents, tot i que assegura que encara pot créixer més i que sempre es necessiten més mentores per arribar a més escoles. A més dels 1.800 alumnes, els 31 centres educatius i les 122 mentores i mentors, en aquesta edició són ja onze les empreses i entitats que donen un suport econòmic fonamental al projecte, amb Dow (present des de la primera edició) Essity i el Consell Social de la URV com a patrocinadors principals. També hi col·laboren Elyx Polímers, Dupont, Repsol, Kellogg’s, Alifarma, Technip Energies, Cargill i diversos departaments de la URV (les escoles tècniques superiors d’Enginyeria i Enginyeria Química, i els departaments d’Enginyeria Mecànica, Enginyeria Informàtica i Matemàtiques i Enginyeria Química). Més de vint entitats, com ara l’IPHES i l’ICIQ, aporten mentores i mentors a un projecte que va néixer el 2016 a la Universitat de Deusto, al País Basc, i que a la demarcació de Tarragona està plenament implantat i consolidat gràcies a la feina de coordinació de la URV i a la implicació social i empresarial del territori.