Com ja és habitual, el mes de novembre al CaixaForum de Tarragona té gust de REC. La programació prèvia al festival arrancarà el pròxim dijous 7 de novembre i durant tots els dijous del mes, el públic tindrà una cita amb el cinema intimista, allò que es diu a cau d’orella. Precisament, els xiuxiuejos són la temàtica que esquitxa aquests quatre films. Entenent com a xiu-xiu aquella intimitat compartida com les connexions humanes, els conflictes familiars, la quotidianitat interrompuda, dol o la dignitat humana.

Macu Machín, Klaudia Reynicke, André Novais Oliveira i Carlos Marqués-Marcet busquen el seu propi camí cinematogràfic cap a la intimitat dels seus personatges tot respectant la seva dignitat. I acaben trobant quatre pel·lícules impregnades de veritable emoció. Quatre gestos d’amor i de tendresa cap a les persones que filmen.

LA HOJARASCA.
Dir. Macu Machín. Espanya, 2024. 72 min. VOCast. 07 de novembre. 19h

“La hojarasca” és un viatge profund a les entranyes del conflicte familiar, on les arrels invisibles de la memòria, l’herència i les desavinences germinals broten amb una força imparable. En aquest primer llargmetratge de la directora canària
Macu Machín, el repartiment d’una herència obtinguda a través d’una trobada sobrenatural porta tres germanes a un conflicte que s’intensifica en l’espessor de l’illa de La Palma i semblen despertar el volcà de l’illa. Aquest entorn, de naturalesa tan poderosa com misteriosa, es converteix en un reflex del seu propi malestar intern, on les tensions familiars ressonen com eco a les profunditats volcàniques. La pel·lícula, estrenada al Festival de Berlín, revela no només una història personal de desconfiances i secrets transmesos de generació en generació, sinó també una metàfora viva del pes emocional i geològic que s’acumula, a punt d’esclatar.

Machín combina el realisme màgic amb una narrativa visual potent, en què els paisatges naturals esdevenen un mirall dels conflictes humans més primordials.

La directora, Macu Machín, assistirà a la projecció de la seva opera prima. Entre els seus treballs, destaca El mar inmóvil (2017), Premi Millor Documental al Festival Internacional du Cinema et la Mer del Marroc. Aquest últim ha estat seleccionat en més de 30 festivals internacionals i és considerat un dels millors curtmetratges espanyols del 2018 segons la revista Caimán Cuadernos de cine.

O DIA QUE TE CONHECI.
Dir. André Novais Oliveira. Brasil, 2023. 71 min. VOSCat. 14 de novembre. 19h

“O dia que te conheci” (El día en que te conocí) ens ofereix una mirada intimista sobre la quotidianitat aparentment simple d’un home, Zeca, que es debat entre la rutina i el canvi inesperat. En un Brasil contemporani, Zeca s’esforça per mantenir el seu compromís diari com a bibliotecari, lluitant cada matí amb la dificultat de llevar-se aviat per agafar l’autobús que el porta a la seva feina a la ciutat veïna. Aquesta rutina marcada per l’apatia es veu alterada quan coneix la Luísa, un esdeveniment que trenca la monotonia de la seva existència i transforma profundament la seva perspectiva de vida. Oliveira construeix un relat subtil que reflexiona sobre les connexions humanes, la transformació emocional i la manera en què les petites interaccions poden sacsejar la rutina més establerta, tot emmarcat en un entorn social i cultural particularment significatiu.

La pel·lícula ha estat presentada al Festival de Cinema de Locarno i el Festival Internacional de Cinema de Mar del Plata, destacant la seva originalitat dins del panorama cinematogràfic brasiler actual.

REINAS.
Dir. Klaudia Reynicke. Suïssa, Perú, Espanya, 2024. 104 min. VOCast 21 de novembre. 19h

Perú, anys 90. Amb una situació política molt convulsa i els militars controlant els carrers, dues germanes adolescents i la seva mare estan a punt d’abandonar el país per buscar una vida millor. Per això necessiten l’autorització del pare. Mentre l’aconsegueixen, neix una inesperada i única relació entre les nenes i el pare que els farà plantejar a tots quina és la vida millor per lluitar.

“Reinas” és una faula preadolescent, una narració càlida i tendra sobre les coses que ens uneixen, tot i ser imperfectes. Una de les petites grans sorpreses d’aquesta temporada de festivals, després de ser estrenada a Sundance, guanyà el Premi “Generation” a Berlín, així com el Premi del Públic al prestigiós Festival de Locarno. En el seu debut, Klaudia Reynicke teixeix un relat íntim sobre la identitat, el vincle familiar i les promeses del futur en un moment històric profundament turbulent.

POLVO SERÁN.
Dir. Carlos Marqués-Marcet. Espanya, Suïssa, Itàlia, 2024. 106 min. VOCast i Cat.
28 de novembre. 19h

Amb una profunditat serena i una força visual inusitada Polvo Serán explora el final de la vida, l’amor i el dolor de la separació inevitable. Després de ser diagnosticada amb una malaltia terminal, Claudia (una immensa Àngela Molina) decideix fer el seu darrer viatge a Suïssa. Flavio (el cada cop més gran Alfredo Castro), que no se n’ha separat en quaranta anys, decideix acompanyar-la en aquest viatge sense retorn. Un gest que transcendeix l’amor, convertint-se en un acte de complicitat i humanitat.

En la seva nova obra Marqués-Marcet (“10.000 KM”, “Els dies que vindran”), combina una narrativa íntima amb un paisatge emocionalment dens, i aborda amb sensibilitat i sobrietat la dicotomia entre el desig de posar fi al patiment i l’angoixa per la pèrdua. La força i la subtilesa de la dansa, s’alia amb la intimitat de les converses entre els dos protagonistes creant una metàfora visual poderosa sobre el camí cap a l’inevitable, on l’amor es converteix en l’últim pilar de resistència, tot embolcallat per la música de Maria Arnal.

Carlos Marqués-Marcet, director del film, assistirà a la projecció de la seva pel·lícula.El director, conegut per la seva destresa en la narració d’intenses històries emocionals, construeix aquí un retrat sobre la fragilitat i la resiliència humana, elevant aquesta obra a una reflexió necessària sobre l’amor, la pèrdua i la dignitat.