Aquesta setmana acabaran les primers prospeccions geofísiques que es fan a la Part Baixa de la ciutat per determinar les característiques del Port de Tarragona en època romana, els vaixells que hi arribaven o la relació que tenia amb altres instal·lacions portuàries de la Mediterrània.
La investigació és més complicada que en altres ciutats ja que aquí el port modern s’ha construït sobre l’antic.
Aquesta primera actuació s’estén a la zona que va de la plaça dels Carros a l’avinguda Vidal i Barraquer i divendres el sondeig arribarà a terrenys portuaris. A més, s’ha aprofitat per aplicar tècniques similars a l’entorn del Teatre Romà i a les termes públiques de Sant Miquel.
El port de la Tarraco Romana tenia una superfície d’unes 10 hectàrees. Les dimensions eren similars a tota la ciutat de Barcino.
L’investigador de l’ICAC, Josep Maria Macias, ha explicat durant el programa Toquem Pedra de Tarragona Ràdio que l’auge econòmic de la Tarragona Romana no s’entendria sense el seu important port.
La intervenció s’ha fet al llarg d’un mes amb tècniques com el georadar per evitar un mètode tan invasiu com les excavacions.
També s’ha fet servir en determinats indrets la tomografia elèctrica amb injeccions de corrent sobre el terreny per analitzar el substrat rocós o el nivell freàtic. Donarà detalls de la conca portuària com explica l’arqueòloga municipal Imma Teixell.
Tot plegat forma part d’un projecte europeu que lidera el professor Simon Keay que compta amb la col·laboració de l’ICAC i l’Ajuntament de Tarragona.
Arqueòloga municipal