Els alcaldes de la futura àrea metropolitana del Camp de Tarragona demanen “acabar amb la visió ‘barcelonacentrista'” i reivindiquen l’organisme com una “eina poderosa” per unir esforços envers projectes comuns. Així ho ha manifestat el batlle de Tarragona, Rubén Viñuales, qui ha defensat el potencial del Camp de Tarragona i ha lamentat no tenir “ni el reconeixement, ni la inversió, ni tot l’interès que hauria de tenir” per part de la Generalitat. La demanda s’ha fet pública en la primera trobada amb els alcaldes de Cambrils, Salou, Constantí i la Canonja, que s’han unit al projecte. Segons apunten, un dels objectius del futur organisme és mancomunar serveis per millorar-ne tant la qualitat com el preu, com ara el transport o l’energia.
Els alcaldes de Cambrils, Salou, Constantí, la Canonja, Tarragona i Reus han escenificat aquest divendres unió territorial per formar part de la futura àrea metropolitana del Camp de Tarragona. En aquesta línia, han defensat sumar esforços amb la voluntat de trobar “solucions comunes” per a problemàtiques esteses al conjunt del territori. Per fer-ho possible, posen sobre la taula la possibilitat de mancomunar serveis amb l’objectiu de millorar-ne tant la qualitat com l’eficiència.
De moment, el futur organisme resta a l’espera d’un informe encarregat a una consultora externa que permeti definir quins municipis en podrien formar part, quins serveis es podrien mancomunar, quines opcions hi ha per desenvolupar projectes conjunts i quins terminis s’haurien de seguir. Un cop es tingui aquesta informació, que s’espera que sigui en sis mesos, es crearan diferents comissions de treball que de forma paral·lela es dedicaran a mancomunar serveis com el transport, l’energia, l’habitatge o la gestió de residus.
Precisament la mobilitat al Camp de Tarragona és una de les qüestions que tractat en la primera reunió entre batlles, amb la mirada posada en l’extinció de la concessió actual de transport públic per part de la Generalitat de cara al 2028. Segons l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, marquen aquest horitzó amb la voluntat que el territori pugui dir la seva sobre l’organització dels municipis. A més, reclamen que es tinguin en compte els municipis a l’hora de redactar el pla director de la mobilitat del Camp de Tarragona, més enllà de poder presentar únicament al·legacions als projectes elaborats des de Barcelona. En aquest sentit, reclamen a la Generalitat invertir la “visió ‘barcelonacentrista’ i revertir el “reconeixement, interès i inversió” que l’administració ha tingut “històricament” a la regió.
La trobada celebrada aquest divendres al migdia ha coincidit amb una reunió de representants de l’Autoritat del Transport Metropolità a Tarragona, on ha assistit la consellera Ester Capella. Una trobada a la qual no s’han convocat als alcaldes de Cambrils, Salou, la Canonja, Constantí, Tarragona i Reus. Preguntats sobre aquesta qüestió, els batlles han descartat que sigui un “acte de partit” i han defensat que la reunió sobre la futura àrea metropolitana del Camp de Tarragona s’havia agendat prèviament.