L’Ajuntament de Tarragona licitarà en breu el concurs perquè l’any vinent els busos d’hidrogen ja circulin per la ciutat. L’EMT segueix provant la tecnologia. Aquests dies, un vehicle que funciona amb aquesta font d’energia circula cobrint el servei de diferents línies.

L’autobús és el model Urbino 12, de l’empresa Solaris, un vehicle de mida estàndard però que funciona amb hidrogen renovable produït a les instal·lacions de Carburos Metálicos a Tarragona. La intenció és fer proves abans de concretar el concurs públic per encetar la renovació de la flota de l’EMT. El repte és que l’any vinent ja hi hagi «entre 1 i 15» busos d’aquestes característiques circulant per la ciutat. Ho ha manifestat el president de l’EMT, Jordi Fortuny. Ha avançat que en 10-12 anys tota la flota ja hauria de ser de zero emissions.

La diferència respecte el vehicle elèctric és que tenen més autonomia, entre 350 i 400 quilòmetres, i que el temps de recàrrega és molt menor. I és que un bus d’hidrogen necessita entre 5 i 10 minuts per omplir el dipòsit. Així les coses, Tarragona pot liderar la transició energètica cap a l’hidrogen a nivell català i espanyol. Ho manifesta Miquel Lope, director general de Carburos Metálicos.

En els primers anys està previst que els busos s’alimentin a partir d’hidrogeneres mòbils i que el gas el proporcioni una empresa especialitzada. La intenció d’aquí “quatre o cinc anys” és que es puguin abastir a partir d’hidrogen renovable produït a la incineradora de residus.