Els sindicats SEMAF, CCOO, UGT i SCF han decidit desconvocar la vaga de Renfe i Adif que havia de començar aquest dilluns després d’arribar a un acord aquest diumenge al vespre amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i la Generalitat, segons han confirmat fonts ministerials a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Aquests sindicats havien convocat amb la CGT i la Confederació Intersindical-SF aturades de 24 hores a tot l’estat espanyol per a aquest dilluns, el 26 de març i l’1 d’abril i talls parcials el 24 i el 28 de març i el 3 d’abril. Fonts del sindicat CGT han indicat que ells mantenen la protesta fins que consultin les bases sobre l’acord, mentre que SF creu que “no soluciona els problemes” i per això criden a la vaga.
La protesta pretén denunciar incompliments dels acords signats el 2023 que van servir per desconvocar una altra protesta en relació amb el traspàs de Rodalies de Catalunya a la Generalitat i la “privatització” del transport de mercaderies. Els sindicats consideraven trencats els compromisos que garantien que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies i que es preservaria la integritat de la plantilla de les dues empreses.
L’acord a què han arribat les parts aquest diumenge passa perquè Renfe Viajeros tingui la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies per un percentatge ínfim mentre que la Generalitat en controlarà el consell d’administració gràcies ja que el presidirà i hi tindrà vot de qualitat. El secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha confirmat en declaracions a la premsa que hi haurà una “majoria de Renfe Viajeros” a l’accionariat i que la representació al consell d’administració serà “majoritàriament per a la Generalitat”.
Aquesta fórmula “busca garantir els drets dels treballadors de Renfe i Adif” quan es creï la nova companyia “al llarg d’aquest any” i que alhora es presti el servei ferroviari de rodalia “des de la proximitat”, ha assenyalat. També ha assegurat que la negociació amb els sindicats s’ha fet en tot moment “de la mà de la Generalitat”, en contacte “permanent” amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
Recels entre les plantilles pel traspàs de Rodalies
Els empleats de Renfe i Adif havien manifestat recels sobre la fórmula perquè la Generalitat assumeixi la gestió de Rodalies. Sobretot perquè la plantilla de les dues empreses estatals, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d’Espanya, volia mantenir les condicions laborals i de mobilitat. La rotació entre els empleats d’Adif i Renfe és alta perquè sovint acaben tornant a la seva regió d’origen. Segons dades sindicals, a Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any. 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d’altres punts de l’Estat. D’altra banda, el salari d’un maquinista de Renfe és superior al d’un de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
- Josep Rull portarà la bandera principal de la Sang a la Processó del Sant Enterrament de Tarragona 2025
- Vermut poètic a la Biblioteca Pública i un recital d’Enric Casasses, propostes per al Dia Mundial de la Poesia a Tarragona
- Dignitat a les Vies celebra la desconvocatòria de vaga i demana als maquinistes que “es plantin” al costat dels usuaris
- Trens suprimits a primera hora del matí i algun retard a Rodalies malgrat la desconvocatòria de la vaga
- El CV Sant Pere i Sant Pau tanca la temporada amb una derrota intranscendent