Els treballadors del telèfon d’emergències 112 tornen a les mobilitzacions i enceten una vaga indefinida els caps de setmana. El missatge és molt clar: “Salvar vides no és un negoci”.
Reclamen a la Generalitat que els internalitzi tal i com estaven abans del 2011, quan depenien del CAT112 a través del Departament d’Interior. Des de llavors, han passat per diferents empreses privades fins l’actual, la filial de Ferrovial, Serveo. Volen que se’ls consideri essencials, i no un telemàrqueting que al seu parer només atrau empreses paràsit.
La protesta ha arrencat aquest divendres a les 8h del matí, amb un serveis mínims del 85% per part del Govern. Són 150 treballadors, i han estat una cinquantena llarga els que s’han concentrat a les portes de l’edifici del 112. Molts companys estan de vacances i asseguren que la protesta té el suport del 90% dels treballadors.
La vaga s’allargarà del cap de setmana i fins els dilluns a les 8h del matí, en plena campanya d’incendis forestals.
Empresa i treballadors es van reunir a través de la mesa de negociació, però segons els sindicats no es va arribar a cap acord. Reclamen a l’empresa millorar les condicions laborals, però també pressionen la Generalitat i el departament d’Interior. Volen un conveni propi i internalitzar el servei.
Germán Kupfer és el secretari del comitè d’empresa per part de la CGT, denuncia que altres de les mesures acordades, després d’una vaga que es va allargar durant set mesos -des de l’agost del 2021 fins al març del 2022-, “no s’estan complint”. Aquesta nova convocatòria arriba amb noves demandes. Augmentar la plantilla, reduir la jornada laboral de 39 hores a 36 o augmentar els salaris.
L’inici del conflicte amb Ferrovial
L’inici del conflicte entre els treballadors del 112 i l’empresa Ferrovial es remunta a l’abril del 2021, quan l’antiga companyia adjudicatària del servei, Grupo Norte, es va declarar en concurs de creditors voluntari, segons ha detallat el comitè d’empresa. Asseguren que, en aquell moment, la Generalitat va posar en marxa un procés d’assignació del servei d’urgència que, finalment, va recaure en Ferrovial, la mateixa empresa que gestiona el 061. Denuncien que aquesta companyia va decidir crear la marca Serveo i vendre’n un 75% de la propietat a Portobello Capital, que segons asseguren, és un fons de capital de risc.
Actualment el 112 disposa d’un centre a Reus amb 150 treballadors i un altre a Zona Franca de l’Hospitalet de Llobregat, però aquests no s’han sumat a les mobilitzacions. Des del comitè asseguren que la vaga durarà de manera indefinida i dependrà de la voluntat de la Generalitat i Ferrovial de seure’s a parlar i abordar la situació.