Els treballs per posar en marxa el nou tren-tramvia del Camp de Tarragona començaran l’any vinent. La primera fase tindrà un cost estimat de 150 MEUR i unirà Cambrils i Vila-seca. Més endavant, Vila-seca connectarà amb Tarragona i Reus amb un traçat nou que s’haurà de definir en els propers mesos però que no utilitzarà la línia ferroviària actual d’Adif. Aquest dilluns representants del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori han exposat als alcaldes de la regió el resultats de les al·legacions que van presentar els municipis.
El disseny del nou sistema de tren-tramvia tindrà característiques tramviàries, tant pel que fa al material mòbil com per a la infraestructura als nuclis urbans, i permetrà assolir velocitats de fins a 100 Km/h als trams interurbans. Durant la redacció del projecte constructiu, s’analitzarà el sistema d’energia, amb l’objectiu de disposar d’un sistema sense catenària als àmbits densament poblats.
En aquest sentit, l’alcalde de Tarragona ha destacat que “avui satisfactòriament podem dir que les al·legacions que vam presentar s’han tingut en compte: el tramvia tindrà una via pròpia, que no serà la via saturada ordinària, serà d’ample europeu i tindrà entrades a les ciutats sense catenària, d’una manera molt més amable”.
A més, la Generalitat també ha donat resposta a una de les principals al·legacions presentades per l’ajuntament, que el tramvia passés per les zones habitades, per tal que la infraestructura sigui útil i pràctica. D’aquesta manera, es planificarà el pas del tramvia per la N-340, resseguint La Canonja i barris de Ponent. Ricomà ha afegit que “aquest traçat permet una gran intermodalitat amb autobusos, tren, alta velocitat i el carril bici. Avui tenim un plantejament que ens agrada molt”.
Actualment, el 90% de la mobilitat al Camp de Tarragona és interna i la quota modal global del transport públic és del 18%. L’objectiu principal de la nova xarxa és fer créixer la quota modal del transport públic fins al 25% mitjançant l’establiment de serveis ràpids per a la mobilitat interurbana, accessibles als centres i als barris de les ciutats i connectors dels pols estratègics d’activitat d’aquest àmbit, per a la mobilitat tant de residents com de visitants.
La demanda estimada és de 9 milions de viatges anuals, un cop estigui plenament en servei la xarxa i tenint en compte els desenvolupaments previstos i l’aplicació de mesures de promoció del transport públic i la mobilitat activa. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) operarà aquest sistema de tren-tramvia.