Els hotels de la Costa Daurada registren una ocupació del 83,6%. Són dades oficials de la primera quinzena de juliol, facilitades per l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda, si bé l’entitat ja pràcticament ho considera com la mitjana de tot el mes i espera que a l’agost, que és el mes de major afluència turística, les dades siguin igualment bones o fins i tot es millorin. La vuitantena d’hotels associats ofereixen 60.000 llits diaris. A part de l’augment de visitants -5 punts per sobre en comparació al juliol del 2015-, els hotelers també han detectat una substitució de client. El mercat britànic ha desbancat al rus i ara un de cada quatre turistes que s’allotgen als hotels de la Costa Daurada és d’origen anglès. Als càmpings de la demarcació, amb un altre perfil de client -predomina el mercat de proximitat i francès-, les pernoctacions també han crescut, un 6%, respecte el juliol passat, mentre els allotjaments de turisme rural de l’Ebre no paren de rebre peticions i auguren arribar al 80% d’ocupació aquest mes d’agost.
60.000 llits suposa al mes un potencial de 1.800.000 pernoctacions als hotels de la Costa Daurada, dels quals, aquest juliol se n’haurien materialitzat 1.600.000. A l’agost no es descarta arribar al ple d’ocupació, almenys durant la primera quinzena. Però per al gerent de l’associació, Xavier Roig, la importància no radica tant en assolir una xifra rècord d’ocupació i créixer en nombre de visitants -al voltant d’uns 100.000 més a l’equador de la temporada-, com també en incrementar els ingressos -la recaptació ha augmentat un 10%, aproximadament. Els empresaris han invertit 100 milions d’euros en els darrers dos anys per renovar els hotels i ara comencen a recollir fruits.

L’increment del mercat britànic en detriment del rus, que fins fa ben poc era la nineta dels ulls dels hotelers de la Costa Daurada, és una altra de les tendències que particularitza aquesta temporada. El turisme britànic s’ha doblat i ja representa el 25% dels visitants. “És un mercat madur, que fa les reserves amb molta antelació”, explica Roig. Per tant, la reserva a darrera hora ha quedat una mica desplaçada per un client que li agrada ja a l’hivern reservar per a l’estiu. Aleshores, però, no havien patit la devaluació de la moneda. “Caldrà veure quines conseqüències porta el ‘Brexit’, esperem que siguin les mínimes”, afirma Roig.

Els hotelers preveuen que l’agost i setembre seguiran la mateixa tònica que el juliol i seran mesos positius en ocupació. Roig atribueix aquesta bona temporada a diversos factors, un dels quals els atemptats terroristes a Turquia i nord d’Àfrica, configurant a la Costa Daurada una imatge de destinació atractiva i segura. Les expectatives d’altes xifres d’ocupació turística s’estan complint a la demarcació no sols en els hotels, sinó també en els càmpings. “Està sent una temporada turística bona”, exposa la presidenta de l’Associació de Càmpings al Camp de Tarragona i l’Ebre i vicepresidenta de la Federació Catalana de Càmpings, Berta Cabré.

Els càmpings busquen nou rècord de pernoctacions

Els càmpings de Tarragona i l’Ebre es nodreixen principalment del mercat de proximitat. Aquest juliol encara ha guanyat més pes -fins a un 53,5% dels visitants. L’increment del mercat espanyol i també del francès ha ajudat a compensar la pèrdua del visitant holandès, que aquest estiu ha baixat un 3,5% perquè les vacances escolars van més retardades. En la primera quinzena de juliol s’han registrat 649.000 pernoctacions als càmpings de la demarcació i en el que va d’any, ja en sumen 4.050.000 -un 8% més que en el mateix període de l’any passat. El sector vol superar la xifra rècord amb la qual es va tancar el 2015, de 7.700.000 pernoctacions.

Bons registres en els apartaments de la Costa Daurada

Pel que fa als apartaments, Quim Cristià, secretari de l’Associació d’Apartaments Turístics de la Costa Daurada, es mostra satisfet de les xifres d’ocupació del juliol, que han passat del 70 al 75%. Els mercats més fidels en els apartaments, comenta, han estat l’espanyol i el britànic. Pel que fa al mes d’agost, des de l’associació es preveu una ocupació del 90%, similar a la de l’any passat. La gran diferència d’aquesta temporada, segons Cristià, és que les reserves han arribat amb molta més antelació que anys anteriors, fet que ha reduït les ofertes d’última hora a preus inferiors, coincidint amb la tònica que s’ha donat als hotels.