Els cellers de la DO Tarragona han trobat en l’enoturisme la manera de promocionar i diferenciar els seus vins de la resta. Des de divendres i fins aquest diumenge, 20 cellers presenten els seus vins a la XVIII edició de la Fira del Vi de Tarragona, a la Rambla Nova, que serveix com a aparador i punt de venda. La secretària de la DO Tarragona, Àngels Collado, ha explicat que les experiències turístiques als cellers són una de les millors maneres de donar a conèixer els vins. “Cada vegada més, els participants no només volen conèixer les característiques tècniques dels vins, els interessa saber també qui és l’enòleg, on viu o com tracta les vinyes”, ha dit. L’organització espera que se superin les xifres de participació de l’any anterior i preveuen que es poden arribar a vendre al voltant de 24.000 degustacions.
La DO Tarragona es presenta com la denominació d’origen més antiga d’Espanya i assenyalen als romans com a veritables fundadors de la nomenclatura. Amb tot, aquesta característica no és suficient per competir amb marques potents del territori, com la DO Priorat, la DO Montsant o la DO Terra Alta. Per potenciar més la DO Tarragona i donar a conèixer els seus vins, els cellers que en formen part han apostat per la creativitat a l’hora de presentar-los. Les activitats enoturístiques estan a l’alça i ja són diversos els cellers que proposen apropar-se a les vinyes per conèixer els vins de prop.

“Hem fet el pas que faltava, que els cellers obrissin les seves portes a la gent”, ha afirmat Collado. Entre les propostes que agrupen els cellers hi ha tres rutes enoturístiques de la DO Tarragona. Una passeja pels cellers “de la Tàrraco Romana als cellers modernistes de l’Alt Camp”, una altra passa del “Modernisme de Reus a les platges de la Costa Daurada” i la darrera recorre la serralada prelitoral i la Ribera d’Ebre.

A banda, cada celler ofereix les seves propostes d’enoturisme. Més enllà de les visites als cellers, destaquen les propostes del celler Mas Vicenç (Cabra del Camp), que proposa ‘Walk & Wine’, un tast de vins en una caminada esportiva entre vinyes; o la nova activitat ‘Wine en Kayak’ de Vins Suñer (Ginestar), que organitza una baixada en caiac pel riu Ebre que acaba amb un tast de vins al costat de les vinyes, vora el riu. Tomàs Llaurador, propietari de Mas del Botó (Alforja), ha detallat que, si no fos per les activitats enoturístiques, el seu celler no seria conegut perquè té “un difícil accés, al mig de la muntanya”. “Les visites guiades ens donen a conèixer a turistes i gent de Tarragona”, ha dit.

‘La pocavergonya’, l’exemple
Una altra manera de destacar per sobre de la resta de cellers és la innovació en les ampolles i fins i tot amb el nom dels vins. ‘La pocavergonya’ n’és un exemple. El vi, creat a partir dels esforços de quatre joves productors de la Ribera d’Ebre, té la voluntat de situar quatre cellers al mapa vitivinícola català: el Molí de Rué, la Cooperativa Agrícola de Sant Jaume, el Celler Pedrola i els Vins Suñer. Segons ha explicat Noemí Poquet, de Molí de Rué, ‘La pocavergonya’, d’estètica jove i que crida l’atenció pel seu nom, ha d’obrir la porta perquè cada celler pugui anar a vendre vins individualment darrere d’ella.

“O ets d’una zona molt coneguda i de per si, la teva marca ven, o has de ser original”, ha assegurat Poquet, que ha explicat que han hagut de recórrer a una imatge cridanera per destacar sobre DO amb vins molt reconeguts, com el Priorat, Montsant o Terra Alta. De ‘La pocavergonya’, un vi blanc afruitat i fresc, se n’han embotellat fins a 8.000 ampolles enguany.

La fira com a aparador
Més enllà dels tasts de vins i de l’ambient de festa que representa la Fira del Vi de Tarragona, és tota una activitat econòmica pels cellers. Segons Collado, a la fira es fa força venda de vins, a més que es promocionen perquè els consumidors coneguin les marques i les acabin comprant en botigues o demanant als restaurants. La divuitena edició va obrir divendres al vespre i tancarà aquest diumenge amb xifres superiors a l’any anterior, quan la pluja va fer rebaixar les degustacions. Enguany, les previsions apunten que es podria arribar a les 24.000 degustacions de vi. El tiquet venut ofereix 6 tasts de vi per 10 euros.

Les característiques de la DO Tarragona
Segons la secretària de la DO Tarragona, el món del vi “és complicat” perquè “hi ha moltes marques”. Amb tot, ha apuntat que s’ha de valorar el territori “per les característiques pròpies” sense intentar fer comparatives amb altres denominacions d’origen. “Tenim un territori impressionant i uns vins molt bons: la manera de competir és sentint-nos orgullosos”, ha afirmat Collado.

D’altra banda, ha explicat que l’anyada ha estat “molt bona”, amb una “verema espectacular” i “maduracions molt bones”, a diferència de l’any anterior, quan la campanya va ser més complicada. Maria Alba Suñer, de Vins Suñer, ha explicat també que la campanya ha estat “perfecta”, sense atacs de fongs ni massa pluges. Tot plegat, controlant “el handicap de la Ribera d’Ebre”: les temperatures molt altes que obliguen a fer veremes més aviat per evitar que els vins surtin “massa alcohòlics”, segons Suñer.
Noemí Poquet, de Molí de Rué, explica que amb la imatge de ‘La pocavergonya’ intenten cridar l’atenció per damunt d’altres denominacions amb més renom.