El president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, assegura que ho tenen tot a punt per l’arribada dels creuers. Dependrà de les navilieres, però, que Tarragona es converteixi aquest estiu en ciutat d’arribada i sortida de passatgers. “El que vingui el 2021 benvingut serà, però si per alguna raó el sector s’alenteix i anem a la temporada vinent, no serà cap problema“, ha dit en aquest sentit Cruset. Ho ha fet durant l’entrevista amb el Matí de Tarragona Ràdio aquest dimarts, 1 de juny, dies després que s’hagi eliminat la prohibició als creuers per circular a nivell internacional.
powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.
Canviarà la dinàmica del Port amb el relaxament de les restriccions?
Del que és activitat pròpia del port no hi haurà diferències. Hem estat en tot moment operant amb gairebé total normalitat, perquè com infraestructura crítica així ho havíem de garantir. En allò que estem a l’espera és en l’àmbit turístic. Hem tingut novetats respecte als creuers, s’ha aixecat prohibició als creuers internacionals i només quedem pendents del propi mercat, de l’oferta i la demanda, sense limitació legal.
Hi ha voluntat d’operar, de que les navilieres operin?
Les proves que havia fet en aquest circuit intern Costa Cruceros a Itàlia anaven encarades a testar protocols i als canvis de dinàmiques en l’interior del creuer. Volien comprovar que allò que havien dissenyat funcionava. Ara estem en una nova etapa, es pot anar d’un país al l’altre al mediterrani i entra en joc el mercat. Les companyies actuen per poder tenir resultats que no els generin pèrdues. Serà important veure com va la demanda dels ciutadans per fer aquests viatges. Falta veure com avancen en les pròximes setmanes. Un altre component important és que les companyies arrencaran progressivament. Aniran obrint certs itineraris amb certes escales, creiem que serà en les ciutats creuerístiques més clàssiques com Barcelona o Venècia, i a mesura que es consolidi el mercat, arribaran a la resta de punts. Com hem fet des del primer dia, ho tindrem tot a punt a Tarragona perquè puguin arribar vaixells.
Quan poden començar les primeres escales?
Aquestes setmanes, des que s’ha aixecat prohibició fins que arribin els vaixells, correspon a què els creuers estan en zones de fondeix i les tripulacions als països d’origen. Ara s’han de moure creuers fins a l’espai geogràfic on operen, posar-los en funcionament i fer crida a la totalitat de les tripulacions. Per això les primeres escales no es plantegen fins finals de juny o començament de juliol, cal arrencar indústria abans.
Les empreses de creuers han demanat ajuts per poder operar?
Nosaltres, que hem estat reunits amb diferents navilieres, en cap moment hem pogut constatar que les companyies posessin aquestes situacions sobre la taula. Segurament, la part dels bitllets que els usuaris van demanar devolució se’ls va retornar, de fet no ens consta cap reclamació, i sí ens consta que hi havia hagut part important dels usuaris que havien optat deixar pel futur el bitllet. Nosaltres no tenim coneixement que hi hagi previst donar ajuts, i tampoc ens consta que les companyies l’hagin demanat. Per tant, no tindria sentit que hi fossin.
És optimista pel que fa a l’arribada de creuers a Tarragona?
Nosaltres el que sempre hem estat treballant és que quan arrenquem ho farem amb la seguretat de que ho farem bé i no caldrà tornar enrere. Es necessiten infraestructures, personal, i volem tenir la tranquil·litat que arrenquem per no parar. El que vingui al 2021 benvingut serà, però si per alguna raó el sector s’alenteix i anem a la temporada vinent, no serà cap problema. Hem dedicat aquest temps a acabar la nova terminal de creuers, hem tingut l’avantatge de no combinar obres amb arribada de creuers i si mirem al futur tenim el 2022 amb terminal nova. Ens agrada fer-nos forts. D’aquí al 2022, qualsevol cosa que passi vindrà bé i serà en positiu. Les pròpies navilieres van condicionades a la demanda i és difícil fer pronòstics.
El Port ha tancat el primer quadrimestre de l’any en positiu. Com creuen que acabarà l’any?
Estem a 1 de juny i comencem a tenir tancat el maig. Anem a la xifra de 2.5 milions de tones, amb visió que podem tancar el 2021 amb dades pre-covid. Som molt optimistes en com està funcionant tot. Explicava l’any passat que hi havia la mentalitat positiva per obrir mercats nous i aprofitar circumstàncies, i el que vivim ara de resultats de tràfic potents és a causa d’haver mantingut la mentalitat positiva. Qualsevol cosa que sigui acostar-se als 29 o 30 milions de tones a finals del 2021 serà un excel·lent resultat, i estem en aquesta línia.
El Port segueix posicionant-se com a infraestructura cabdal.
Tenim l’entrada del Port de Tarragona en el rànquing 30 de ports importants d’Europa. Estem en sisena posició estatal a curta distància de la cinquena. Som molt optimistes i mirem amb il·lusió el futur. Ara arrenquem infraestructures molt importants. La terminal Guadalajara engegarà les obres en poques setmanes, a les activitats logístiques també… Això fa que l’horitzó de futur sigui optimista.
Per què és important la terminal de Guadalajara?
Tots tenim al cap el corredor del Mediterrani pel que fa a les mercaderies, que ens ha d’unir amb Europa per xarxa ferroviària. Però hi ha un altre punt que és el que uneix Madrid, Saragossa i Tarragona. Estem en punt privilegiat, és un punt de confluència del corredor del Mediterrani amb el corredor d’Henares. Podem enviar mercaderies a Europa o al centre de la península. Vam construir a Guadalajara una terminal intermodal. És on finalitza el cercanías Madrid i on pots acostar al màxim les mercaderies sense haver de competir amb els passatgers.
Pel que fa al nou Govern de la Generalitat, han pogut parlar amb el nou interlocutor?
Nosaltres tenim una correlació directa amb el govern de la generalitat, són els administradors competents al territori. Que hi hagi govern, que entri en funcionament, és una molt bona notícia. Hem pogut fer els primers contactes amb el senyor Puigneró, responsable de Territori, conselleria a la qual pertany el Port.