Matí intens avui als jardí del Metropol, que donava a entendre que avui comença el FITT23. La jornada començava en horari de festival, no massa aviat (l’organització ja té els ritmes per la mà), amb una roda de premsa de presentació de dos espectacles inusuals (em temo que aquest adjectiu es odria aplicar a tota la programació del FITT).

“All for us” és la proposta de la companyia andalusa Spam. Please. Enter. En Cristian i en Ramón han instal.lat una sèrie de cabines individuals al Palau de Congressos, on conviden els espectadors a entrar, despullar-se i deixar-se anar com en un peepshow en què ells són els protagonistes. “Un cop els espectadors s’apunten, fem una cerca de la seva vida digital. Ho sabem tot de cadascun”, explica de manera inquietant el Cristian Alcaraz, un dels creadors i directors. Una proposta que qüestiona la concepció occidental del món digital i que destaca per la seva posada en escena.

Colpidora, intensa, xocant, increíble. Són alguns dels adjectius que es poden aplicar a “Palmasola”, la proposta de la companyia suïssoboliviana Klara Theaterproduktionen. Destaca pel que explica: la supervivència al poble-presó de Bolívia, que dóna nom a l’espectacle. I aquí a Tarragona, també destaca per on ho explica: dins l’antiga presó. D’aquesta manera, el FITT obre un espai que mai s’havi usat per un esdeveniment així. El públic es trobarà immers en una presó i es mourà per diferents escenes brutals d’aquesta presó distòpica i tanmateix real.

Aquesta és una de les peces més recomanades de l’edició d’enguany del festival (estrena a Espanya).

Per altra banda, el Mercat Central col.labora activament amb el FITT, aportant menjar i espai. Tots els matins del festival (de 10h a 14h), al mercat hi trobareu instal.lada la Oficina de Donaciones de Historias de Amor, un punt d’atenció a l’usuari d’una administració fictícia on podeu dipositar la vostra història d’amor amb parella, amics, família vària, mascotes,… A través d’un qüestionari, podreu validar o replantejar-vos la relació que teniu amb el/la vostri acompanyant. Tot plegat molt burocràtic i emocional!: “Algunes persones s’emocionen i d’altres, veiem que estan  apunt de necessitar teràpia”, ens explica rient la Clara García Fraile, creadora de la performance. Si aneu faltats d’idees que inspirin la vostra història d’amor, podeu agafar-ne una en préstec.

El FITT es converteix de festival a fira quan entren en joc els programadors. Enguany, una dotzena visiten el festival buscant idees i contactes per contractar espectacles per als seus festivals respectius. N’hi ha que són difícils de veure, i el FITT és una oportunitat d’or. Demà al matí s’ha organitzat una jornada pro, una trobada entre programadors i companyies per poder-se explicar i conèixer. En Pau Ferran té cura d’ells i de que marxin de Tarragona amb molts contractes signats.

Una edició més, no podía faltar la proposta en forma d’Storywalker. Va néixer el 2020, fruit de la necessitat sanitària que va portar la pandèmia, però aquest format d’experiència individual i itinerant ha agradat tant que ja s’ha establert com a part necessària de la programació. La premisa sempre ha estat que són històries que passen en una localització concrea de la ciutat i que estan escrites per dones. D’aquesta manera, l’Anna Fernández, responsable de premsa del FITT, s’estrena enguany com a dramaturga. “La joguina de l’Agatha” ens sitúa al cementiri de Tarragona, on el fantasma d’una nena malcriada ens acompanya pels racons misteriosos. Una història més còmica que gòtica, inspirada a Edimburg. La podreu descarregar i gaudir del 5 al 30 de setembre.