“Si tot va bé i els tràmits no s’encallen, Tarragona tindrà l’any 2022 una desena d’autobusos moguts per l’hidrogen verd”. Així ho ha anunciat el president de l’EMT i conseller de Serveis Centrals, Govern Obert i Neteja Pública, Jordi Fortuny (ERC). En aquests moments, els tècnics estan preparant la licitació dels vehicles i encara no s’ha decidit si es compraran o s’adquiriran amb un contracte de lloguer.
Per altra banda, el conseller també ha avançat que ja s’ha licitat la compra d’una altra desena d’autobusos nous. En aquest cas seran híbrids i està previst que comencin a circular pels carrers de la ciutat l’any vinent. L’adjudicació dels mateixos arribarà, segons ha dit Fortuny, “les pròximes setmanes”. Tot plegat ho ha manifestat durant una entrevista amb El Matí de Tarragona Ràdio aquest dilluns al matí.
S’estan recuperant de la pandèmia les arques municipals?
Nosaltres estem notant que la baixada que prevèiem d’activitats de servei com les Llars d’Infants, el Patronat d’Esports o les entrades als Museus, tot això es va recuperant. S’estan posant mesures per recuperar-ho, s’està fent promoció d’esport i d’activitats turístiques. No estem a nivells d’abans de la pandèmia, però tot augura que durant aquest any encara de traspàs, ho recuperarem. No ens preocupa excessivament aquesta situació. No cobrarem terrasses durant aquest trimestre d’estiu perquè els bars i restaurants encara tenen restriccions. L’Ajuntament està fent aquests pal·liatius per acompanyar el món empresarial. Evidentment l’únic que podem fer són petites ajudes, col·laboracions, perquè no som ni Estat ni Generalitat per donar més ajuts.
Com valora l’ampliació de l’equip de govern municipal amb Junts i la CUP?
Estic molt content perquè som més mans. Els temes que calia perseguir i necessitaven de dedicació, quan erem nou era complicat ser-hi a sobre, en canvi ara podem aprofundir per poder donar un millor servei a Tarragona. Com més gent siguem, més ràpid anirem. El que necessita i necessitava Tarragona era poder accelerar el canvi. Ara estem en disposició de poder accelerar-lo i poder fer accions de gestió del dia a dia que, sent pocs, era complicat poder fer un seguiment exhaustiu.
Dimecres hi ha un Plenari Extraordinari per aprovar modificatius de crèdit.
Són tres punts. El modificatiu de crèdit que afecta el Patronat de Turisme, l’altre per poder donar diners per les reparacions del Teatre Tarragona —que malauradament hem hagut de posar en revisió per subsanar deficiències— i una subvenció directa per tirar endavant la Baixada d’Aigua de Sant Magí. Després, es preveu donar el vistiplau per tirar endavant la fusió de les empreses EMT i AMT. Estem en aquest procés de fusió de les empreses, esperem que es materialitzi a finals de juliol. Tenim l’ordre del dia per donar el vistiplau del consistori. L’AMT s’integrarà a l’EMT. Es tracta d’una fusió per absorció, una dins de l’altra.
Què permetrà aquesta fusió?
Permetrà un equilibri patrimonial i pressupostari més acurat. Són empreses que, per una banda, hi ha qui té molt patrimoni i l’altra poc. Això fa que dins la mateixa família n’hi hagi un de ric i un de pobre. Si fas una comunitat de béns dins la família, ho equilibres. El que ha de quedar clar és que això no afecta els treballadors, a la llarga només adectarà en millores en convenis i relacions. Havia quedat aturada l’Agrupació d’Interés Econòmic, que aixopluga totes les empreses municipals, però a partir d’ara tindrà més protagonisme per tirar endavant contractacions i tasques mancomunades de les empreses. Així evitarem unitats específiques de contractació a cada empresa. Volem una homogeneïtzació per treballar amb totes elles. Estem posant ordre, reestructurant, i visionant una estructura el més eficaç possible a nivell empresarial.
Què ens pot dir dels autobusos d’hidrogen verd? Arribaran a Tarragona?
Espero tenir-los en un any. Nosaltres no ens tanquem amb una tecnologia, anirem testant i mirant la millor tecnologia per aconseguir emissions zero. Volem la més sostenible. Això també es mira des de punt de vista econòmic, servei i garanties. De moment s’ha licitat la desena d’autobusos híbrids. Està en procés d’adjudicació i en les pròximes setmanes s’acabarà de fer l’adjudicació. Tindrem 10 autobusos híbrids pel 2022. El que estem fent per altra banda, dins la plataforma Hidrogen Verd, és explorar possibilitat de gaudir i tenir vehicles d’hidrogen. Hem fet dos viatges a França per veure com funcionen, hem fet recerca de possibilitats i ens hem posat en contacte amb diferents proveïdors i tecnòlegs. Hem explorat aquestes possibilitats i hem arribat a la conclusió que és possible fer-ho. Tot i això, no descartem comprar autobusos elèctrics.
En quin punt es troba aquesta adjudicació?
D’aquí al 2030 o 2032 farem una renovació de la flota d’autobusos de gasoil. Veiem factible aquesta oportunitat de renovació de flota i sense que això representi ruïna econòmica. No descarto que al 2022 veiem a Tarragona deu autobusos d’hidrogen verd. Si tot va com està programat i no passa res, així serà. Tenim dos economistes i un enginyer treballant el plec de condicions. Potser el pròxim mes podem fer la crida pública. Has d’alimentar els autobusos d’hidrogen verd, aquest hidrogen que ha de ser verd el podem fabricar a partir d’energia elèctrica de la incineradora, també de sistemes com biomassa de l’Anella Verda, de l’estació depuradora… Podem generar energia verda. Barcelona ja ha adquirit vuit autobusos d’hidrogen, Oviedo també, Madrid experimentant, Dublín també…
Tindran un cost molt elevat aquests autobusos?
El cost és variable. Depèn del contracte. Aquí està la perícia de tot l’equip amb el qual estem treballant a fons. Tot això, i es veurà quan surti la licitació, dependrà del tipus de contracte que podem arribar a fer. No tot s’acaba en comprar, en invertir, hi ha molts condicionants. Es pot comprar, fe renting, que et computi com a deute d’Ajuntamnet, amb manteniment inclòs o no, decidir qui paga els pneumàtics… És una estructura molt complexa que treballem a fons. Hi ha més perícia contractual perquè els costos surtin d’una manera o d’una altra. Al final, el possible sobrecost o diferencial entre gasoil o energia neta, ens ha de pagar la pena i ha de ser assumible. Estem a punt de començar a rebre impostos que faran que el gasoil, o mantenir flotes de gasoil, pugi la despesa i el cost. Al final no es compensarà pel cost que pugui tenir aquesta energia neta, que cada cop és més econòmica. És econòmica si tirem endavant iniciatives com aquestes, cal crear demanda. Estem en aquell cercle que, en un moment donat, cal crear la demanda perquè el mercat es mogui. Les institucions públiques tenim un paper rellevant per poder fer-ho i impulsar-ho.