El canvi demogràfic provoca que les persones grans siguin cada cop una franja més representativa de la societat. Cada cop hi ha més ciutadans d’edat avançada que necessiten polítiques adaptades a les seves necessitats i actuacions que derivin en garantir la seva salut i estabilitat. El darrer any, marcat per la pandèmia, ha estat molt difícil per aquest col·lectiu, que ha vist com s’han sumat la inactivitat, la soledat i la bretxa digital.
Parlem amb els responsables del programa Gent Gran Activa del l’Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona (IMSST) per aprofundir en els actuacions que es fa avui dia per garantir la seguretat física i mental s’aquest sector de la societat. Les professionals Àgata Abelló, Maria Jesús Costa i Cèlia López ens expliquen com aquesta franja d’edat ha patit els efectes perjudicials de l’aïllament i com lluiten des de l’entitat per revertir aquest procés.
De quina manera ha afectat l’abast del coronavirus sobre el dia a dia de la gent gran?
Han estat un dels col·lectius més afectats per la pandèmia. El confinament els ha afectat molt i han sentit sensació d’aïllament, han perdut espais de relació, de relacions familiars i les activitats de lleure que feien. La situació actual ens ha afectat a tots, però les persones de més edat han patit, a més a més, els efectes de la bretxa digital, ja que s’han quedat fora de moltes gestions que ara es fan de manera digital per evitar aglomeracions. Tot plegat ha estat un canvi molt dur.
Quines actuacions heu dut a terme des del departament de Gent Gran Activa?
Des del primer moment, quan es va decretar el confinament estricte, vam tenir molt clar que no ens podíem quedar aturats i que calia mantenir el contacte amb les persones grans, ni que fos a distància. L’estiu passat, amb la reobertura parcial, vam ser conscients que seria molt difícil tornar a garantir les activitats de les llars de gent gran i es va posar en marxa activitats adaptades en espais a l’aire lliure. Després de la parada obligada per les temperatures fredes de l’exterior hem reprès l’activitat física a l’exterior i ha estat un èxit, perquè combina salut i socialització.
“Des del primer moment, quan es va decretar el confinament estricte, vam tenir molt clar que no ens podíem quedar aturats i que calia mantenir el contacte amb les persones grans, ni que fos a distància”
Esteu fent activitats per facilitar l’accés a Internet i per ajudar a aquelles persones que no poden valdre’s per si mateixes?
Sí, estem fent tallers que serveixen per tenir un primer contacte amb Internet i fer gestions en línia a través de les tauletes, per facilitar que aprenguin a fer gestions que poden ser importants per a ells. Els interessats poden demanar hora per accedir a aquest servei a través del servei Gent Gran Activa (977 296 165). D’altra banda, hem reprès les visites a domicili, que combinem amb l’atenció telefònica i amb l’equip que s’encarrega de cobrir serveis bàsics, com alimentació o farmàcia, per aquells usuaris que no poden valdre’s per si mateixos.
Feu també atenció psicològica?
Sí, a través del telèfon, principalment, però també fem atenció presencial en aquells casos que ho requereixen especialment.
Com està funcionant el procés de vacunació a les llars de jubilats?
La veritat és que estem satisfets, tant per part del personal d’atenció com dels vacunats. Les persones grans s’emocionen quan reben la vacuna. És molt important per a ells, ja que hi ha casos d’usuaris que han estat un any sense sortir de casa i això els canvis la vida. Creiem que és molt important donar suport a les campanyes de vacunació.
Quins recursos s’ofereixen a l’IMSST a la gent gran amb discapacitats?
Treballem des de la proximitat per oferir un tracte directe i buscar la millor manera de fer acompanyament i atenció. Comptem amb equip de psicòlegs i assessorament jurídic, així com el servei d’assistència a domicili, atenció d’urgència i entrega de menjar a domicili, entre altres. A més a més, a través de la Llei de Dependència, podem optar a recursos com el centre de dia, places de residència o pensions contributives. Per poder oferir el millor assessorament que sigui possible ens coordinem habitualment amb administracions i entitats del tercer sector.
/