El túnel del coll de Lilla, que uneix Valls i Montblanc per l’A-27, ha entrat en servei aquest dilluns després de 15 anys de l’inici de les obres. La infraestructura redueix el trajecte entre Tarragona i Lleida, que a partir d’ara és 15 minuts més curt, i beneficia el sector del transport facilitant també la connexió amb el port.

Aquest dilluns, la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, ha presidit la inauguració de l’obra, que ha suposat una inversió final de 157 milions d’euros.

Hi han assistit una gran comitiva d’alcaldes, diputats, el president del Port, el delegat del Govern, l’AEQT i altres autoritats. Així com representants territorial del teixit econòmic de les comarques tarragonines, no només de l’Alt Camp i la Conca de Barberà, les dues comarques que uneix la nova infraestructura.

Raquel Sánchez diu que el tram Valls-Montblanc de l’A27, que compta amb tres viaductes i el túnel del Coll de Lilla és “la infraestructura més important des de l’obertura de la variant de Vandellòs”.

Amb tot, els camions de mercaderies perilloses no hi podran passar i hauran de seguir circulant per l’N-240. Per completar l’obra manca la connexió entre el túnel i l’AP-2. Raquel Sánchez ha manifestat que s’hi està treballant però no ha concretat cap data. També ha mostrat la predisposició per a indemnitzar els veïns de Lilla, afectats per les esquerdes als seus habitatges produïdes mentre han durat les obres, també sense concretar dates.

L’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó, es queixa del coll d’ampolla que es crearà si no arriba la connexió amb l’AP-2. Espera que la connexió atregui nous vilatants a la comarca i al municipi. Dolors Farré, alcaldessa de Valls, ha volgut subratllar la importància d’activar aquest tram d’autovia. Ha destacat que han estat “30 anys esperant”. En el seu cas ha posat en valor l’impuls que suposarà per al polígon industrial.

El túnel del coll de Lilla cobreix un tram d’1.5 km, dels 5,5 quilòmetres que fa tot el nou tram de variant Valls i Montblanc.

Així mateix, el paviment del túnel és de formigó, per seguretat, un material que no es dilata en cas d’incendi. Ha estat necessari construir una coberta metàl·lica tant superior com inferior per a contendir els materials de la muntanya, especialment les argiles expansives. Disposa de 6 boques en forma de galeria lateral per seguretat i també punts de socors. A banda d’un sistema tecnològic per a garantir les comunicacions a l’interior dels equips d’emergències. També un sistema antiincendis amb boques d’aigua, dins del túnel, així com dos grans dipòsits de 230 metres cúbics a l’exterior.

Els camions amb mercaderies perilloses no hi podran circular

Un element que encara no està resolt és el pas de mercaderies perilloses, ara prohibit per normativa, tal i com ha recordat la ministra en la seva intervenció. Això afecta especialment els camions que van des del Port i el polígon petroquímic cap a l’interior peninsular, que no podran passar pel túnel. De moment, hauran de seguir passant per l’N-240 o bé desviar-se cap al Pla de Santa Maria per agafar l’AP-2

Els treballs han costat 157 MEUR i anys d’endarreriments, ja que la primera licitació va ser el 2008.