Iryo farà parada a Tarragona l’estiu vinent i estudia oferir servei des de Lleida “en un futur immediat”. Així ho ha confirmat el director general de l’operadora, Víctor Bañares, en el primer viatge que la companyia ha fet entre Barcelona i Madrid. A les 07:05 h d’aquest divendres ha sortit de l’estació de Sants un tren d’Iryo en direcció a la capital madrilenya, donant així el tret de sortida al trajecte inaugural que posiciona la companyia com a tercer operador d’alta velocitat a l’Estat, junt amb Renfe i Ouigo. Iryo començarà oferint sis viatges diaris entre Barcelona i Madrid, i quatre en sentit invers. Tanmateix, l’objectiu de l’operadora és assolir setze freqüències diàries en els dos sentits.
“El que volem és fer un vestit a mida per a tots els clients, sigui quin sigui el motiu del seu viatge”, ha defensat Bañares. Precisament, la companyia ha reivindicat la seva aposta pel corredor Barcelona-Madrid com una “obligació”. “És un corredor de més de set milions de viatgers amb un mix entre turisme i raons laborals, és obligat estar aquí”, ha expressat.
Pel que fa al preu, els bitllets d’Iryo es venen a partir dels 18 euros. No obstant això, l’empresa refusa del concepte “low-cost”. “No som de baix cost perquè cap client és estúpid i tots saben que no hi ha abonaments a nou euros sempre”, ha admès el director general de la companyia. “En algun moment costen 18, 21 o 14 euros, però també 80 i 90”, ha afirmat. Bañares ha defensat que rebutgen el concepte “low-cost” perquè aquelles companyies amb aquesta etiqueta “ofereixen serveis més limitats”. “Nosaltres oferim preus baixos, però amb qualitat”, ha assegurat.
Els trens estrenats per Iryo són de nova fabricació, tenen capacitat fins a 467 viatgers, disposen de 5G i poden circular a 360 quilòmetres per hora. La flota amb què la companyia ha aterrat són una vintena d’unitats del model ETR-1000, fabricats entre Itàlia i Espanya per Hitachi Rail en col·laboració amb Bombardier Transportation (ara grup Alstom). Entre altres característiques que l’empresa defensa com a tret “distintiu”: els trens estan fabricats amb un 95% de materials reciclables. La inversió feta per Iryo per poder entrar a l’Estat com a primer i únic operador privat s’enfila fins als 1.000 milions d’euros.
Malgrat que la inversió feta per Iryo s’ha produït en un context socioeconòmic complicat, la companyia considera que la seva aposta els permetrà ser competitius. Tal com ha defensat el director general de l’empresa, el fet que els seus trens siguin nous i elèctrics els permet garantir certa “eficiència” davant la inflació i l’alça del preu de l’energia.
Amb relació a les futures parades dins el territori català, Iryo ha detallat que els bitllets per Tarragona estaran disponibles “en les pròximes setmanes”, tot i que la previsió és començar a operar l’estiu vinent. Per Lleida no hi ha cap data concretada.
Plans d’expansió a Itàlia i França
Segons ha explicat Bañares, per ara l’operadora vol centrar els esforços en desenvolupar-se dins la xarxa d’alta velocitat estatal, amb el propòsit d’esdevenir la companyia “preferida” dels usuaris. Per més endavant, tenen la mirada posada a Itàlia i França. “La nostra idea és a mitjà termini fer un gran ‘hub’ a Barcelona amb trens diaris que connectin amb Milà, Torí, Lió i París”, ha detallat el directiu d’Iryo. L’objectiu de la companyia poder acabar oferint dues o tres freqüències diàries que connectin la península amb la resta d’Europa. Tot i l’ambició mostrada, Bañares ha matisat que, de moment, “només són idees”.
Culminació de la liberalització de l’alta velocitat a l’Estat
L’arribada d’Iryo, una marca creada per la companyia ILSA -formada per Airnostrum, Tren Italia i Globalvía-, s’emmarca dins el procés de liberalització engegat per Adif abans de la pandèmia i que ha culminat amb l’entrada d’aquesta companyia italiana, la qual haurà de competir amb Renfe i Ouigo.
Pel director general d’Iryo, Víctor Bañares, la liberalització del sector és sinònim d’ampliar l’oferta pel client. “La liberalització permet trencar amb l’últim sector en monopoli dins la Unió Europea i que els viatgers puguin escollir, perquè significa que els preus baixen i que les freqüències s’amplien”, ha reivindicat. Bañares també ha defensat que l’entrada de nous operadors demostra que “hi ha una altra manera de fer les coses: amb trens nous, última tecnologia i nous preus”.
Per ara, ILSA preveu captar entre 2,2 i 2,4 milions de viatgers fins al 2025 i generar una despesa turística de 302 milions d’euros a Catalunya, a més de la creació de 321 llocs de treball directes i indirectes.