Estudiants en una classe. FOTO: Pavel Danilyuk (Pexels).

Un estudi de la Universitat Rovira i Virgili apunta que la falta de compressió sobre la diversitat de gènere en la comunitat educativa és la dificultat més important que han d’afrontar les persones trans als centres escolars. La investigació elaborada des del departament de Psicologia ha analitzat les dificultats a les quals s’enfronten. També les necessitats que tenen i quines accions pot emprendre el sistema educatiu per millorar-ne l’atenció i el tractament. Els resultats són fruit del consens de 72 participants, entre els quals hi ha activistes trans, famílies, professionals de la salut i professorat.

Entre les necessitats de la comunitat hi ha ser anomenats pel nom que la persona desitja, dur roba d’acord amb el gènere sentit o la utilització dels lavabos. Això requereix que el professorat i els companys reconeguin la identitat dels estudiants trans i que es facin i es compleixin els protocols. I així evitar casos d’assetjament i ciberassetjament escolar.

Paper actiu dels centres escolars

Segons la investigació, per fer-ho possible cal que famílies, estudiants i, especialment, mestres i professorat tinguin els coneixements adequats sobre diversitat sexual i de gènere. “No és necessària una formació complexa ni calen gaires recursos econòmics, sinó que entenguin que no hi ha una correlació entre el sexe biològic i la identitat de gènere, que és una construcció social”, segons Jorge Dueñas, investigador del Departament de Psicologia que ha liderat l’estudi. “Cal desterrar tant la reproducció de rols de gènere com el paradigma que les persones trans viuen en un cos equivocat”, ha explicat

Es tracta que els centres educatius deixin expressar la identitat dels alumnes. Per exemple, permetent-los utilitzar els lavabos de nois o de noies segons el seu gènere sentit o vestir-se d’acord amb el que senten. També se’ls hauria d’escoltar sobre quines necessitats tenen i reconèixer-los explícitament, per exemple, amb el nom que volen.