La Guàrdia Civil ha decomissat nou narcollanxes a la costa tarragonina i del delta de l’Ebre entre 2021 i 2022. D’aquestes, tres es troben custodiades a les seves instal·lacions del port de Tarragona a l’espera de l’autorització judicial per destruir-les. Les embarcacions van ser intervingudes en el marc d’actuacions antidrogues, com la Maius, Palika o Drift, en les quals es van decomissar més de nou tones d’haixix i es van detenir una seixantena de persones. Aquests operatius han permès “perjudicar” les organitzacions criminals assentades en el territori, que des de fa uns anys han canviat el mode d’operar i entren la droga per mar des del nord d’Àfrica. Aquest any, el cos policial confia intervenir el mateix nombre de llanxes il·legals.

Les tres narcollanxes custodiades a les instal·lacions del port tarragoní tenen una mida d’entre dotze i catorze metres, amb tres motors cadascuna, els quals tenen una potència d’entre 300 i 400 cavalls. Una d’elles va ser intervinguda davant la costa de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant l’octubre de 2021, gràcies a la informació d’un navegant que la va trobar abandonada -tenia una fallada tècnica. La segona llanxa en custodia va ser decomissada a Deltebre, el març de l’any passat, mentre que la tercera ho va ser a Amposta l’octubre passat en el marc d’una actuació feta en un aparcament logístic. D’aquestes tres, dues ja se’ls han retirat els motors per ordre judicial i resten a l’espera de ser destruïdes.

L’any 2021, la Guàrdia Civil va decomissar quatre narcollanxes. En concret, una a la platja de la Waikiki de Tarragona, una altra a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant i dues més a Deltebre. Pel que fa al 2022, en va intervenir cinc, tres d’elles a Deltebre, una quarta en un taller de narcollanxes a Cambrils i la cinquena a Amposta. “Centrem les persecucions a terra, ja que aquestes embarcacions són molt potents i és complicat perseguir-les en l’àmbit marítim, suposa un risc pels agents que no cal assumir, és fàcil tenir un accident”, afirma a l’ACN el capità i cap de la Unitat Orgànica de la policia judicial de la Comandància de Tarragona, Héctor Muñoz.

Segons l’agent, la major part de la droga intervinguda és haixix. En global, en el marc de les operacions Palika i Drift, fetes fa dos anys, es van intervenir unes 2,5 tones. L’any passat, aquesta xifra va créixer i es van decomissar més de set tones. Quan als detinguts, subratlla Muñoz, es van arrestar 62 persones en els diversos operatius fets. A la vegada, destaca que també han intervingut marihuana atès que els grups criminals aprofiten aquestes plantacions per finançar l’adquisició i trasllat d’aquestes llanxes il·legals.

“L’entrada de droga sempre ha estat contínua, però està variant la metodologia per a introduir-la, amb un canvi del modus operanti”, per part de les organitzacions assentades a la zona del delta de l’Ebre, indica el capità. De fet, explica que abans s’introduïa la droga per mar des del Marroc fins a la costa andalusa i, després, aquesta es distribuïa per carretera. Des de fa uns anys, les embarcacions arriben de forma directa fins a la costa catalana, subratlla el policia.

Desarticulada una organització a l’Ebre dedicada a la logística

Segons Muñoz, els perfils dels grups criminals són diversos. A tall d’exemple, detalla que en el dispositiu Maius es va desarticular una organització d’àmbit nacional que feia més de 30 anys que estava assentada a la zona del delta de l’Ebre. La banda es dedicava a introduir embarcacions d’altres organitzacions i els proporcionava serveis de logística, com ara una grua per introduir les narcollanxes, gasolina o aliments, entre altres. En canvi, en l’operació Drift, el líder operava des de Barcelona des de feia anys i part dels seus membres estaven instal·lats a Girona des d’on traslladaven la droga cap a Europa.

“Esforços efectius”

El responsable de la Unitat Orgànica de la policia judicial tarragonina apunta que preveuen decomissar una xifra de narcollanxes similar aquest any respecte al passat i considera que “l’esforç” fet fins ara ha estat “efectiu”. “No hem erradicat l’entrada, però si frenar o aconseguir que s’intervinguessin múltiples objectes, drogues, i per tant hem causat un perjudici patrimonial a les organitzacions criminals; esperem que aquest 2023 no puguin assentar-se en major mesura”, sosté.

Manca d’espai per emmagatzemar les narcollanxes

A banda, el policia afirma que una de les problemàtiques que tenen quan intervenen aquestes barques il·legals és la falta d’espai per emmagatzemar-les. “Quan les decomissem es traslladen en un lloc segur, com que a la demarcació de Tarragona no hi ha dipòsits judicials habilitats per a aquests tipus d’objectes els traslladem a les nostres dependències, on estan controlades les 24 hores”, especifica Muñoz. Amb tot, diu, és un problema “recurrent” en altres indrets de l’Estat i la solució és administrativa.

Pel que fa al procediment que se segueix un cop són intervingudes les narcollanxes, detalla que s’engega un procés judicial per reaprofitar aquells elements fabricats de forma legal, com són els motors o altres aparells electrònics. El material requisat s’usa en altres unitats del cos policial o se subhasta després d’obtenir l’autorització dels magistrats. En el cas de l’estructura de l’embarcació, construïdes principalment a Portugal i fora del circuit legal, se’n sol·licita la destrucció pel fet que no compleixen les normatives de seguretat.