La manca de cabal ecològic provoca la mort de centenars de peixos i altres espècies al tram final del Francolí. Ho denuncia Ecologistes en Acció, que alerta dels greus efectes que l’escassetat d’aigua genera al riu al seu pas pel terme municipal de Tarragona. EMATSA respon que les competències per fixar un cabal ecològic són de l’ACA i afirma que no s’ha extret ni s’extreu aigua dels recursos vinculats a l’al·luvial del Francolí.

Exemplars d’anguiles, llises, carpes o ànecs han aparegut morts a la llera del Francolí, una situació que ja s’ha donat en altres ocasions i que atribueixen a la manca de cabal ecològic en aquest tram final a causa de les captacions que en fa EMATSA, però també la indústria o els regants de la zona.

El tècnic de defensa ambiental Joan Ramon Mendo ho ha denunciat a través de les xarxes socials. Els ecologistes demanen que es garanteixi un cabal i que, mentrestant, s’actuï fent solcs profunds per tal que els animals tinguin assegurada una major quantitat d’aigua en cas de sequera sobtada.

Per la seva banda, EMATSA explica que durant el període d’estiatge del riu Francolí, tant durant l’any 2020 com 2021, no s’ha extret, ni s’està extraient, cap litre d’aigua dels recursos vinculats a l’al·luvial del riu. Puntualitza que l’aigua per al consum humà prové en un 89% del Consorci d’Aigües de Tarragona procedent del riu Ebre.

L’11% restant és aigua captada de recursos ubicats al Camp de Tarragona i que, d’aquest 11%, la immensa majoria de l’aigua s’obté de recursos no vinculats a l’al·luvial del Francolí. També recorda que l’assut del riu Francolí, que no és titularitat d’EMATSA, està en desús des de fa més de 20 anys.

A tot això, el grup municipal de Junts per Tarragona ha exigit aquest dilluns l’alliberament de cabal ecològic al riu Francolí, al seu pas per la ciutat de Tarragona, amb l’objectiu de garantir la biodiversitat i la supervivència d’espècies animals i vegetals. La formació reclama a l’Ajuntament que posin en marxa totes les accions necessàries per evitar l’escassetat d’aigua que pateix el riu.

La consellera Elvira Vidal ha manifestat que, com a mesura urgent, ‘cal crear solcs profunds perquè els animals disposin de reserves d’aigua al riu’.