Pla detall del logotip de l'start up Viagedia i en segon pla la seva promotora, Mireia Giró, al seu despatx. Imatge del 7 de gener de 2022 (Horitzontal).

La URV ha impulsat quinze noves empreses el 2021, un increment respecte els dos darrers anys. La universitat continua així creixent en un context de pandèmia, que ha propiciat un major interès per engegar projectes empresarials, tal com ha reconegut el director de la Càtedra sobre el Foment de l’Emprenedoria i Creació d’Empreses, Xavier Càmara. “En temps de confinament o ERTO, els emprenedors aprofiten per tirar endavant idees que tenien aparcades”, ha dit. Entre el 40% i 50% de les empreses que han rebut el suport de la URV continuen actives. Un dels casos d’èxit que treballa per sobreviure malgrat la pandèmia és Viagedia, una ‘start up’ especialitzada en viatges escolars que preveu posicionar-se al mercat i facturar 100.000 euros el 2022.A través d’una plataforma pròpia, Viagedia proposa facilitar la tria d’una destinació per a grups escolars i alhora, millorar la gestió dels pagaments dels viatges per part dels centres escolars o dels pares. Aquest, segons la promotora de l’empresa emergent, Mireia Giró, representa un dels punts forts del negoci. Per Giró, a l’aposta per la tecnologia s’hi suma la comunicació directa i l’especialització que els diferencia dels seus competidors més grans.

Viagedia és una ‘start up’ nascuda abans de la pandèmia que es va veure condicionada per les restriccions de mobilitat. Tot i que durant el 2020, les devolucions van estar a l’ordre del dia, poc a poc va poder recuperar volum de negoci durant l’any passat, fins arribar a gestionar sis viatges escolars per a adolescents. En els primers mesos de vida, la companyia va arribar a facturar 300.000 euros i preveu que enguany es pugui arribar a un terç d’aquesta facturació. La situació sanitària global i les restriccions de cada govern hi tindran molt a veure, malgrat que Giró es mostra optimista a mitjà termini. En aquest sentit, manté la confiança per tornar a viatjar de forma segura a destinacions nacionals i internacionals es recuperi aviat.

El projecte de Viagedia es va gestar a través del màster en Emprenedoria i Innovació de la URV. De fet, la creació d’una empresa emergent és una de les sortides laborals que s’ofereixen als estudiants. Tal com ha apuntat a l’ACN Xavier Càmara, els estudis permeten que els alumnes apostin per engegar un negoci o bé passin a formar part d’un projecte ja existent i hi aportin una visió innovadora per fer front als reptes existents.

“L’emprenedoria és lícita a tots els nivells”

Per poder rebre l’assessorament per part de la URV no és necessari estar-hi vinculat acadèmicament. Més enllà d’aquest suport, la universitat també proporciona píndoles formatives a aquells emprenedors que requereixin un impuls en algun aspecte concret. Al llarg de l’any 2020, es van assessorar 120 projectes empresarials de diferents àmbits per sortir al mercat.

Tot i tenir exemples d’èxit d’empreses emergents nascudes amb el suport de la URV que han tingut un creixement exponencial -com és el cas de Freshly Cosmetics-, no totes les companyies de nova creació tenen el mateix recorregut, però no per això són menys importants. Així ho defensa Càmara, qui ha assenyalat que “l’emprenedoria és lícita a tots els nivells”.

D’altra banda, des de fa tres cursos, la URV ofereix a l’alumnat la possibilitat de cursar una optativa transversal per promocionar l’emprenedoria. Sota el nom ‘Eines per emprendre’, es busca donar una empenta als estudiants que tinguin una idea i la vulguin convertir en un projecte empresarial. De moment, es tracta d’una assignatura que s’imparteix al campus Sescelades especialment, però que a la llarga es vol ampliar a tots els graus que ofereix la universitat.