L’accident a IQOXE es va produir per la reacció d’una substància que era inesperada, imprevisible i sense precedents.

Així ho ha confirmat la investigació de l’Institut Químic de Sarrià, el qual ha presentat les conclusions de l’informe pericial que han realitzat sobre l’accident produït a la planta del polígon sud. Un estudi que ha contractat la mateixa empresa per esbrinar les causes de l’accident, segons reiteren, de forma transparent i independent s’ha basat en observacions amb les que han arribat a la hipòtesi que consideren més probable.

La substància que s’estava produint en un dels reactors d’IQOXE el dia 14 de gener era MPEG, produïda  a nivell mundial i que  fins ara no es considerava perillosa. Ho ha explicat el catedràtic de l’IQS Julià Sempere.

L’estudi de l’IQS ha esbrinat que en determinades circumstàncies i sotmès a temperatures superiors al 300ºC pot arribar a descomposar-se. Sempere ha assenyalat que l’explosió és conseqüència de diferents paràmetres. Durant la producció del lot d’aquesta substància hi va haver un període d’oscil·lacions que sumat a algun funcionament defectuós i a l’alta temperatura a la que va arribar el reactor van produir la deflagració. No existeixen estudis previs que indiquin que en certes condicions pogués arribar a descomposar-se.

El professor del Departament d’Enginyeria Química i Responsable de Seguretat de l’IQS, Eduard Serra, ha considerat que no es va fer una mala praxis i que IQOXE complia amb totes les mesures de seguretat

IQOXE és l’única empresa que produïa aquesta substància al Polígon Petroquímic de Tarragona. L’empresa ha confirmat que deixarà de produir-lo i que no reconstruirà la planta accidentada.