El Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona, Mèdol, convida a participar demà, dissabte 20 d’abril, d’una jornada plena d’activitat cultural.
D’una banda, a les 11.30 h des del Moll de Pescadors, l’acció Pas innocent proposa un passeig amb to crític a bord d’un creuer davant la costa tarragonina. A la tarda, a les 19 h Mèdol estrena dues noves exposicions: l’obra pictòrica de Dionís Escorsa, a L’Espai L, i l’exposició col·lectiva Antibiografia, ambdues a la seu principal de Mèdol, a Casa Canals.
L’acció ‘Pas innocent’ planteja un ‘tour’ amb la golondrina per diversos vaixells ancorats davant les instal·lacions portuàries de Tarragona que fan servir bandera de conveniència. L’acció pretén informar de forma crítica sobre els avantatges que troben les navilieres en els buits legals o contextos normatius específics que ofereixen alguns països com Libèria, les Bahamas o Panamà.
Les artistes Rosa Casado i Núria Güell – premi de videocreació 2024- han fet immersió en el context normatiu i amb l’acció, de to irònic, plantegen de forma documentada un debat que sovint passa inadvertit. L’hora prevista per a la tornada a port és les 14 h.
A la tarda, a les 19 h, a l’Espai L de Casa Canals es presenta El bordell de l’esfinx, de l’artista tortosí Dionís Escorsa. Un autorretrat pictòric monumental, moribund i alhora al·legoria sobre la fertilitat, on revisa l’estètica de la pintura simbolista del segle XIX, per presentar una escena ambigua d’abús sexual, gelosia i crim. Format per un tríptic pintat a l’oli de 7 metres de longitud i lectura seqüencial, els seus tres actes escènics recorren el cos triple de les esfinxs, resolen el seu enigma clàssic i mostren el final tràgic d’un triangle amorós multiplicat als miralls d’un prostíbul de carretera assetjat per la policia.
Dionís Escorsa treballa amb la representació i la seva interacció amb l’espai, la llum i l’espectador, explorant el seu caràcter espectral a través de la pintura, vídeo, cinema experimental i videoescenografies teatrals. La seva obra es centre en els mecanismes de posada en escena, el llenguatge narratiu, cartografies, encriptacions i la producció fantasmagòrica i onírica, sovint des d’una perspectiva autobiogràfica ficcional. Escorsa va guanyar la Biennal d’Art del Museu d’Art Modern de Tarragona el 2021.
Tot seguit, a l’espai principal de Les Golfes, s’inaugura l’exposició col·lectiva Antibiografia comissariada per Alexandra Laudo. Fent servir diferents suports (fotografies retocades, instal·lacions, busts, etc.), Antibiografia convida no només a reflexionar sobre la sobreexposició i els tòpics de la pròpia imatge en l’era del selfie; a més, planteja possibles formes de resistència a la demanda social de viure i de, quasi instantàniament, posturejar públicament la vida viscuda.
L’exposició presenta una selecció d’obres d’artistes contemporanis, nacionals i internacionals, que plantegen formes autobiogràfiques dissidents. Els projectes exposats qüestionen els fonaments de l’autoretrat i les convencions del gènere autobiogràfic a través de posicions iconoclastes i evasives, per reflexionar críticament sobre la construcció de la individualitat i la sobreexposició pública del jo en l’era digital. Alguns d’aquests treballs també evidencien tota la producció autobiogràfica que genera aquesta expressió del jo a les xarxes i, en una mena de contraatac creatiu, fan servir com a material artístic.
El bordell de l’esfinx es podrà visitar fins al 19 de maig; i Antibiografia es podrà veure fins al proper 26 de maig.