El Festival REC de Tarragona ha aixecat aquest dimecres el teló de la seva edició amb més regust internacional. Fins el 6 de desembre es projectaran una vintena de pel·lícules d’onze nacionalitats diferents, cinc de les quals són estrenes a l’Estat i onze a Catalunya. En la seva setzena entrega, el Festival Internacional de Cinema de Tarragona continua apostant per portar les millors propostes internacionals de directors novells a la ciutat. “Volem donar a conèixer les noves veus i els nous talents que creiem que ompliran les pantalles en els propers anys”, ha assegurat el seu director, Xavier Garcia Puerto. La fita dels organitzadors es “començar a projectar la marca Tarragona cap enfora com a generadora de continguts”.
Vuit autors locals han estat els encarregats d’obrir el Festival Internacional de Cinema de Tarragona a l’Antiga Audiència en el marc de la secció ‘Autors de Tarragona’, que enguany ofereix sis projeccions: ‘Sombras’ d’Adrià Guxens, ‘Alícia i jo’ d’Ester Sánchez, ‘Noah’ de Sara Venque i David Lleixà, ‘Serendípia’ de Marc Solé i Ariadna González, ‘El día que perdí la cartera en Tokio’ de Gerard Gil i ‘Sick Fuck’ de Pablo Carlosena.

Aquest dimecres, l’Auditori del CaixaForum ha acollit també una conferència de la directora catalana Maria Ripoll, que és la protagonista de la secció ‘My First Time’ amb el seu primer llargmetratge ‘Lluvia en los zapatos’ (1998). La cinta, que compta amb les interpretacions de Lena Headey de ‘Jocs de trons’ i Penélope Cruz, inaugurarà oficialment el festival aquest dijous a la nit al Teatre Metropol.

En la roda de premsa d’inauguració, la directora ha recordat que amb ‘Lluvia en los zapatos’ va tenir “la sort del novell”, perquè, segons ha dit, “és un miracle fer cinema” i la cinta es va vendre a una quarantena de països. Ripoll ha opinat que, en l’actualitat, els cineastes estan “més preparats i saben què volen”, si bé ha constatat que hi ha més competència i menys espai al mercat. Per aquest motiu, ha instat els nous directors a “inventar un nou llenguatge” i aprofundir en circuits i mitjans alternatius a les sales de cinema, tot aprofitant les noves tecnologies i la força de les xarxes.

Pel·lícules guardonades

De les divuit pel·lícules que es projectaran, n’hi ha que han estat guardonades als festivals de Canes, Berlín i Venècia i algunes d’elles es troben en la carrera dels Òscars. Un total d’onze nacionalitats estaran presents al festival, en el qual s’estrenen països que mai abans havien tingut presència al REC, com Paraguai amb ‘La última Tierra’ o Egipte amb ‘In the Last Days of the City’. En total, onze films competiran per fer-se amb el guardó de la millor òpera prima, amb un programa que aborda els conflictes personals en contextos desfavorables.

En aquesta edició hi haurà fins a cinc estrenes espanyoles. Són produccions com ‘Distancias cortas’, ‘AKA Nadia’ o ‘Caina’. També són estrena estatal ‘One week and a day’, una tragicomèdia premiada a Canes on el dol per la mort del fill porta un israelià a divertir-se derrotant agressivament nens al ping-pong, discutint amb els veïns i fumant marihuana, o la ja esmentada ‘La última tierra’, Premi del Jurat al festival de Rotterdam, una experiència minimalista i impressionista on la llum és un personatge i la vida és un ritual.

A més, cal destacar el programa ‘Across The Line’, un conjunt de pel·lícules que plantegen el desgast del projecte europeu. A tall d’exemple, ‘Park’ mostra com un grup de joves marginals que habiten a les ruïnes de les instal·lacions dels Jocs Olímpics d’Atenes 2004 es diverteixen amb els turistes dels ressorts hel·lens. A ‘House of Others’ -proposta de Geòrgia pels Oscar-, els supervivents de la guerra de Geòrgia han d’ocupar a la casa dels vençuts, on no podran escapar-se dels fantasmes del conflicte, mentre que a ‘La mano invisible’ es presenta la cruesa del món laboral, quan un conjunt de treballadors de coll blau són exhibits com un espectacle i han d’afrontar mesures d’austeritat.

També es veuran altres produccions espanyoles com ‘María (y los demás)’, on es tracten els dilemes d’una heroïna contemporània que cerca fer-se un lloc a la vida, i produccions guardonades a certàmens internacionals com ‘The Happiest Day in the Life of Olli Mäki’, millor pel·lícula de la secció ‘Un Certain Regard’ a Canes i opció de Finlàndia als Oscar, ‘Los Nadie’, premi del Públic a la Settimana della Critica de Venezia, i ‘My Life as a Courgette’, nominada als Premis Lux, premi del públic a Sant Sebastià, i opció de Suïssa per als Oscar. Aquest film serà, a més, la projecció de la sessió familiar d’enguany amb un preu especial d’adult+nen.

Projeccions fora de concurs

Les projeccions especials fora de concurs són, per una banda, ‘Mimoses’, guanyadora de la Setmana de la Crítica del Festival de Canes, d’Oliver Laxe, un film de gran bellesa que trasllada l’espectador pels camins geogràfics de la fe per les muntanyes de l’Atlas. I per l’altra banda, ‘La Reconquista’ de Jonás Trueba, tanca el festival amb la història d’una parella que es retroba després de quinze anys, oferint una mirada enrere des de la vida adulta.

Durant el REC, a més de la directora Maria Ripoll, també visitarà el festival, entre altres, el director de culte Ado Arrieta -que torna a dirigir després de 25 anys-, els realitzadors espanyols David Macián o Nely Regueira, o l’italià Stefano Amatucci, que acaba d’estrenar mundialment la seva pel·lícula, ‘Caina’.

Dissabte serà el torn de la Jornada Professional, una iniciativa que busca aprofundir i donar eines en tots els aspectes relacionats amb la producció audiovisual. La jornada d’enguany estarà dedicada a la transmedia. El mateix dissabte es donarà el tret de sortida a RECLaNuí, amb el doble concert dels barcelonins Hidrogenesse i els tarragonins Tarde Mañana Noche a la Sala Zero.

El festival REC 2016 compta amb el suport de l’Ajuntament de Tarragona, la Generalitat, CaixaForum, Creative Europe, el Ministeri de Cultura, Movistar+, la Diputació de Tarragona i el Palau Firal i de Congressos de Tarragona.
Xavier Garcia Puerto, director del Festival REC de Tarragona, parla dels objectius del festival en la 16a edició.