Aquesta setmana ha entrat en vigor la nova Ordenança Reguladora de la cessió temporal d’ús de locals de titularitat municipal a entitats sense ànim de lucre a la ciutat de Tarragona; que es va aprovar al Consell Plenari del 18 de març d’enguany. Aquesta nova reglamentació proposa, a partir d’ara, la democratització de les cessions de locals municipals a entitats de la ciutat.
Així, aquesta ordenança estableix per primera vegada, uns mecanismes transparents que responen a criteris objectius i no discriminatoris. En aquest sentit el conseller de Béns i Patrimoni, Hermán Pinedo, ha a anunciat que la implementació de l’ordenança es farà de manera gradual, amb sessions informatives prèvies dirigides a les entitats, per tal de donar a conèixer aquest nova regulació municipal “fent una important tasca de pedagogia d’estima, dels usos compartits i responsables dels equipaments de la ciutat”.
Així doncs, amb l’aprovació de l’ordenança, s’obre un procés dirigit a les entitats interessades a disposar d’un local municipal; ja siguin associacions de veïns, festives o de qualsevol ens sense ànim de lucre. Aquestes entitats hauran de presentar una sèrie de documentació com per exemple, un projecte de l’activitat que duen a terme. A partir d’aquí, l’Ajuntament engegarà els tràmits per adjudicar un local o un altre a l’entitat, seguint uns criteris d’avaluació i puntuació també especificats en la convocatòria.
Una de les qüestions que prioritza aquesta ordenança és la possibilitat de compartir local. D’aquesta manera es volen optimitzar els recursos municipals i es volen generar dinàmiques de cooperació i coordinació entre diferents entitats. Amb això, aquelles entitats que estiguin disposades a compartir local tindran criteris de puntuació més alts que la resta. Tot i així, l’ordenança estableix que les entitats que comparteixin local municipal, hauran de tenir uns estatuts de convivència que fixaran usos i horaris del mateix. La durada de la cessió es de quatre anys, ampliable a quatre més de pròrroga, es a dir vuit anys de durada màxima. A partir d’aleshores es tornarà a repetir el procés.
Pel que fa als drets i deures de les entitats, aquestes hauran de tenir cura de l’espai i dur a terme les tasques de neteja i manteniment diàries; així com complir i respectar tant els horaris com els espais compartits amb d’altres ens. Per tal de garantir que la nova ordenança es posi en marxa en les condicions òptimes i per poder fer un seguiment del desenvolupament de la mateixa, l’Ajuntament crearà una Comissió municipal d’assignació i seguiment d’ús de locals municipals, que serà presidida pels serveis municipals de Patrimoni, Relacions Ciutadanes i manteniment d’edificis; així com pel departament relacionat amb l’entitat.
Pinedo ha destacat que aquesta nova regulació respon “a la ferma voluntat que té l’Ajuntament de fomentar l’associacionisme, a través de mecanismes que permetin el seu desenvolupament i autonomia, però alhora amb la cura i l’estima per al que es de tots”. I apunta que actualment “tenim uns 50 locals cedits i hi ha moltes més entitats adscrites a la ciutat, i per tant, en la mesura del possible, hem de millorar l’atenció i resolució d’aquesta important demanda”.
“Vetllar per aquests equipaments es fer-ho d’una manera reglada, tant per una banda l’optimització dels béns municipals, com per l’altra, amb la garantia que tota entitat gaudeix de les mateixes necessitats, sempre proporcional a la seva feina i hores dedicades”, ha destacat i que, per tant, “el missatge que ens ha de quedar clar d’aquesta ordenança es que democratitzem l’ús dels locals municipals”, ha finalitzat el regidor.