L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha reclamat una actitud positiva als treballadors i a les empreses de l’estiba per tal que arribin a un acord “al’alçadadeles necessitats i de les expectatives de futur del Port de Tarragona i del territori”. L’APT es pronuncia, així, a favor d’una solució pactada per sortir de la situació actual de modernització del funcionament del sector de l’estiba a Tarragona, arran dels darrers canvis legislatius. Aquest canvis són la conseqüència de l’aprovació del darrer V Acord Marc Sectorial Estatal de l’Estiba, el passat dia 8 d’abril, que ha suposat un canvi normatiu cap a una major liberalització, la qual cosa implica que treballadors i empreses hagin de dissenyar un nou marc de relacions laborals i d’organització del treball.
Davant d’aquesta situació, l’APT ha desplegat els mecanismes d’informació i coordinació per fer el seguiment del desenvolupament del procés de canvis a l’estiba del Port. L’APT ha multiplicat des de la setmana passada els contactes amb
representants sindicals de l’estiba i de les empreses estibadores, així com, amb altres sectors implicats: amb les diferents administracions competents, amb els sectors econòmics afectats, membres de la comunitat portuària i agents de la cadena logística per tal de propiciar un clima favorable per a un diàleg que afavoreixi una solució ràpida.
En el marc d’aquests contactes, avui, els responsables de l’APT han celebrat una reunió amb les principals patronals del sector del cereal per informar-los de la situació i de les mesures que el Port de Tarragona esta adoptant per tal de recuperar el ritme normal d’activitat. A la reunió hi ha participat la Llotja de Cereals de Barcelona, ASFAC (Associació Catalana de Fabricants d’Aliments Compostos), AECEC (Asociación Española de Comercio Exterior de Cereales), ACCOE (Asociación de Comercio de Cereales y Oleaginosas de España) i representants de les empreses estibadores que operen cereal al Port de Tarragona.
L’anunci de la liquidació del Centre Portuari d’Ocupació (CPE en les sigles en castellà) ha coincidit amb un període de baixos rendiments de les operacions de càrrega i descàrrega al Port de Tarragona.
L’Autoritat Portuària ha observat com les estadístiques mensuals mostren com la descàrrega de cereals a l’agost ha baixat un 45% respecte al mateix mes de l’any anterior, tot i haver vaixells pendents de descàrrega. Mentre a l’agost de 2021 es van descarregar 633.300 tones, en el mes d’agost passat van ser de 347.800 tones.
Els contactes mantinguts per l’APT amb administracions, representants dels sectors econòmics i agents de la cadena logística han posat de manifest que alguns del efectes en l’economia són l’augment de preus en els productes finalistes per al consumidor, la pèrdua de llocs de treball en la mateixa operativa, en transportistes autònoms, ramaders, treballadors de centres de producció de l’alimentació, l’automòbil i el paper, entre molts d’altres. I al mateix temps, pot significar la pèrdua d’oportunitats i de tràfics existents, i conseqüentment, pot produir una pèrdua de capacitat de creixement econòmic i de benestar del territori, si el Port no pot fer front als reptes de futur, com per exemple la diversificació de tràfics i l’augment de tràfics.
El Port de Tarragona és el Port de l’Estat i del Mediterrani amb major volum de tràfic de cereals, destinats a la fabricació de pinsos per a animals de granja. Uns 140 milions d’animals de granja de l’hinterland del Port de Tarragona -que inclou Catalunya i Aragó, però també Nord de País Valencià, la Rioja, Navarra i la zona est d’ambdues Castelles- depenen del durant l’any subministrament de cereal des de Tarragona. En el mateixos termes, pels molls de Tarragona entra acer que subministra matèria prima a la indústria de l’automòbil de tot l’Estat i també és la principal porta d’entrada de pasta de paper destinada a la indústria paperera del Camp de Tarragona que fabrica el 50 % del paper higiènic consumit a l’Estat espanyol.