Un llibre repassa l’arribada del tren a les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Una fita que segons els seus autors, Albert Pallarès Roig i Josep Maria Sánchez Blanco “va representar una veritable revolució per al transport de persones i mercaderies, equiparable a l’arribada d’Internet o de la Impremta, en el seu moment.
La definició dels itineraris ferroviaris i la ubicació de les instal·lacions van provocar, i continuen provocant, fortes polèmiques entre ciutats, empreses i institucions, la qual cosa evidencia la gran importància d’aquest mitjà de transport.
Els autors entenen perfectament la problemàtica actual. El Josep Maria, a més, és ferroviari jubilat, que també s’ha format com a economista i docent, que és el cas de l’Albert, que també està jubilat. Tots tots dos membres de l’Associació cultural Ferroviària de Tarragona.
“El ferrocarril a la demarcació de Tarragona”, Els orígens. 1856–1940.
El llibre publicat per Cossetània explica la construcció i l’evolució de les línies ferroviàries del sud de Catalunya a través de més de 270 imatges, entre fotografies, plànols i dibuixos. Les imatges, expliquen els autors en una entrevista a Tarragona Ràdio, són procedents d’arxius i col·leccions particulars, i mostren el recorregut de les línies, les estacions, el material mòbil, els estris, la senyalització.
Molts d’aquests elements han desaparegut amb el temps, com els famosos Carrilets, i d’altres han estat substituïts per elements més moderns. Sovint, les imatges són els únics testimonis que en tenim, d’aquest patrimoni històric i cultural.
Els canvis que l’extensió del ferrocarril va produir en els costums i les idees de la societat de la segona meitat del segle XIX només són comparables a la revolució que ha originat el desenvolupament de la informàtica en els nostres dies, o “a l’arribada de la impremta en el seu moment”, diu el Josep Maria.
En el llibre es parla d’un antic tramvia impulsat per cavalleries, que va funcionar a Tarragona a finals del 1880, entre el Serrallo i la plaça de la Font, estirat per cavalls. O la història de les primeres locomotores de vapor, com la Tàrraco, que ara reposa exposada a tocar del Pont de la Petxina, al Serrallo, però que en el seu moment va circular per la línia Tarragona –Vila-seca–Reus.
Altres notícies:
- Maria Valls Mir: “Si aconseguim que les pesqueries siguin sostenibles, es podrà pescar millor”
- La Diputació de Tarragona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona col·laboren per avançar en la definició de la del Camp
- ‘Intermezzo III: Cal·lípolis’ arriba a la Casa Canals per descobrir espais de l’entorn de l’antiga Laboral
- La nova Oficina d’Atenció Ciutadana de Tarragona ja ha atès 1.250 persones
- ERC exigeix a Viñuales que tiri endavant l’estudi independent de la qualitat de l’aire