La línia d’alta velocitat entre Barcelona, Camp de Tarragona i Madrid recupera aquest matí la normalitat després d’una tarda de dimecres amb retards des més de dues hores i transbords de passatgers. El motiu ha estat la manca de subministrament elèctric entre Sant Vicenç dels Horts i el Prat de Llobregat, segons ha informa Adif, que ja s’hauria resolt.
A primera hora els trens AVE ja han sortit amb normalitat.
Les demores a la línia d’alta velocitat han coincidit amb les del tren convencional de la línia R2 Sud de Rodalies, que també ha presentat demores de vint minuts de mitjana a causa d’una incidència a les instal·lacions entre les estacions del Garraf i Sitges.
Mentrestant, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha admès que la situació de Rodalies és inacceptable i ha assegurat que la Generalitat ha traslladat amb urgència i contundència la necessitat que millori al Ministeri de Transports, Renfe i Adif. Paneque ha recordat la desinversió històrica a la xarxa i que actualment hi ha nombroses actuacions en marxa a la infraestructura i que aquestes causen incidències. Al mateix temps, ha anunciat millores en el sistema d’informació i dit que la comunicació ha de ser clara i ràpida.
La consellera ha reiterat que a la xarxa de Rodalies hi ha una “desinversió històrica” i que ara hi ha molts treballs en marxa a la xarxa dins del Pla Rodalies 2020-2030 com dues de les causes que provoquen incidències actualment en el servei i que fa que la xarxa sigui “fràgil i amb importants necessitats d’actuacions correctives”. Segons les dades que ha aportat la consellera al Parlament hi ha que el nombre d’incidències s’ha multiplicat per 2,5 a la xarxa de Rodalies.
La consellera ha rebutjat buscar culpables de l’actual situació de la xarxa ferroviària. “No hem de buscar culpables, però no s’hi val aprofitar el context per encendre batalles”, ha manifestat. Tampoc ho hem de fer amb les administracions. Serà necessari del tot la col·laboració entre institucions”, ha afegit.
D’entre les actuacions destacades, ha citat les obres al túnel de Roda de Berà, uns treballs que van finalitzar fa pocs dies però el restabliment del servei no va ser l’esperat ja que van mancar dies de marxa blanca (proves de la infraestructura sense passatgers) i es van acumular nombrosos retards. A més, encara falten finalitzar els treballs a Sant Vicenç de Calders, ha comentat.
També ha apuntat a l’augment demogràfic, tenint en compte que Catalunya ha passat en poc temps dels 6 milions als 8,5 milions i que va camí cap als 10 milions, ha dit. Actualment, hi ha més de 400.000 persones que diàriament pugen a un tren de Rodalies i es preveu que al 2030 ja en siguin 500.000.
Pedro Sánchez s’hi ha referit al Congrés, i diu que “empatitza amb els usuaris”
El tema ha passat aquest dimecres pel Parlament i també pel Congrés. En una sessió de control al Congrés de Diputats, el president espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que empatitza amb els usuaris que pateixen dificultats a Rodalies. Amb tot, ha afirmat que considera injust que es contraposi la inversió a l’AVE amb la de Rodalies, i ha recordat que treballa en el traspàs acordat amb ERC.
Renfe, per la seva banda, ha apuntat que la incidència ha afectat tots els operadors, no només els AVE. A l’estació de Sants s’ha tancat la zona d’embarcament per evitar aglomeracions.
I tot plegat, en la segona jornada de vaga dels sindicats minoritaris, que es tornarà a repetir el dilluns 24 de març, amb talls parcials.
- El Consorcio arriba aquest dissabte a Tarragona
- S’adjudica la substitució de llumeneres per LED de la Via Augusta, el Passeig Torroja, Rafael Casanova i Arrabassada
- Surt a licitació el contracte de les càmeres de videovigilància a la Part Alta
- Imma Escofet, nova gerent de l’ICIQ
- ERC celebra que el pàrquing Torroja passi a 1 euro al dia