L’eliminació definitiva dels contenidors soterrats de Tarragona, que arribarà amb el nou contracte de Neteja el 2023, suposarà un estalvi anual de 200.000 euros. Aquest correspon a la recollida de la brossa, ja que se simplificarà molt el procés. La reducció de combustible emprat no només portarà una reducció de la despesa econòmica, sinó també de les emissions.
La redacció del projecte per eliminar les 109 illes de contenidors soterrats que queden a la ciutat s’ha licitat aquesta setmana. D’aquí en sortirà un document que s’unirà al nou contracte de Neteja. Aquest ja es podria licitar aquest estiu i que hauria de posar-se en marxa l’any vinent. D’aquesta manera, el 2023 s’acabarà el procés d’eliminació dels dipòsits sota terra que va començar la tardor del 2020. Aleshores no es va poder acabar per manca de pressupost.
En aquest sentit, la finalització del procés suposarà un cost de més de 2 milions d’euros. Part del cost recaurà en les obres. Més cara és l’adquisició de nous contenidors, ja que cada illa significa uns 15.000 euros. No obstant això, el gruix de la despesa anirà cap a la compra de dos o tres nous camions. Els vehicles s’han de comprar de nou perquè no seran compatibles amb els que actualment recullen la brossa dels contenidors soterrats.
Des de fa més d’una dècada, Tarragona no té un únic sistema de recollida, ja que convivien els contenidors de superfície amb dos tipus diferents de soterrats. El 2020 ja es va substituir un dels models soterrats pel de superfície, passant a dos sistemes. A més, els tres models -ara dos- estaven repartits per la ciutat. Això portava a una recollida poc eficient, segons Jordi Fortuny, conseller de Neteja.
Un sobrecost de mig milió d’euros anuals quan convivien els tres sistemes. Ara, amb dos tipus de contenidors, 200.000 euros a l’any. L’eliminació total dels soterrats buscarà acabar amb el sobrecost. També es posarà fi a la «diàspora» de models de contenidors. Les 109 illes a reformar donaran pas majoritàriament a calçada, tot i que en alguns punts es guanyarà vorera. També es destinarà algun d’aquests espais a parades d’autobús.