El secretari d’Estat de Transport i Mobilitat, José Antonio Santano, ha assegurat que estudiaran les peticions dels alcaldes i agents de la demarcació de Tarragona per ajustar el Pla Alternatiu de Transports que es posarà en marxa un cop comencin les obres del túnel de Roda de Berà, el proper 1 d’octubre. Durant cinc mesos, s’habilitaran 87 autobusos, que oferiran més de 600 trajectes diaris i 30.500 places, per suplir la manca de trens entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona. Tant batlles com des de la Plataforma Dignitat a les Vies han lamentat que encara no s’hagin fet públics els horaris. Santano també ha anunciat que Renfe posarà freqüències de tren de Tarragona cap a Barcelona cada 30 minuts, un cop acabats aquests treballs.
El secretari d’Estat de Transports ha afirmat que el pla és “millorable” i que en els pròxims dies estudiaran les propostes i peticions fetes pels alcaldes de Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Reus, Vila-seca o Cambrils per incloure-les al document definitiu. La interrupció ferroviària s’iniciarà l’1 d’octubre i s’allargarà fins a principis de març. En aquest període de temps es durà a terme la fase principal de les obres, que consistiran a l’adaptació a l’ample internacional del túnel de Roda de Berà, així com altres actuacions simultànies “d’elevada complexitat”.
La previsió és que tots els treballs estiguin enllestits al juny. “Esperem que no hi hagi caos i la clau perquè no n’hi hagi és la comunicació, per això, el que esperem és fer els ajustos que acordem -amb els alcaldes- i desplegar un pla de comunicació perquè tots els usuaris tinguin la informació, sabem que hi haurà problemes, però intentarem minimitzar-los”, ha asseverat Santano.
El secretari d’Estat ha assegurat que l’actuació al túnel de Roda de Berà “revolucionarà” la mobilitat a Tarragona, ja que aquesta infraestructura serà “més moderna i eficient” i se’n millorarà la qualitat del servei. També ha dit que els treballs seran “clau” per a avançar en la construcció del corredor mediterrani. En aquest sentit, des del govern espanyol han remarcat que les obres no estan només “orientades” a potenciar el trànsit de mercaderies per via ferroviària, sinó que també beneficiaran els viatgers. La intervenció té un pressupost de més de 16 milions d’euros mentre que el Pla Alternatiu de Transport s’enfila a 29,2 milions.
Tarragona vol només una parada d’autobusos
El pla preveu que la ciutat de Tarragona tingui dues parades d’autobusos per absorbir els passatgers. Una d’elles a prop de la mateixa estació de trens – a la plaça dels Carros- i l’altra a l’estació de Battestini, les obres de les quals s’acabaran aquest octubre. El seu alcalde, Rubén Viñuales, ha demanat que el municipi concentri totes les freqüències a Battestini per tal de millorar la mobilitat a la Part Baixa.
“Ens venen cinc mesos durs, aquestes obres seran bones i són necessàries, hi ha hagut una manca d’inversió innegable, s’haurien d’haver fet abans”, ha reblat Viñuales, qui també espera que l’actuació no s’allargui més dels mesos previstos. “Mai s’havia fet un pla alternatiu tan costós, hem d’estar contents i satisfets que des de l’Estat han tingut en compte totes les sensibilitats del territori”, ha afegit. Segons Viñuales, la segona parada es podria destinar a Vila-seca, que fins ara no en tenia cap de planificada.
De fet, en la reunió mantinguda amb el secretari d’Estat i els responsables d’Adif i Renfe, el tinent d’alcalde de mobilitat de l’Ajuntament de Vila-seca, David Rodríguez, els ha reclamat que s’incorpori un servei d’autobús directe des de la seva estació fins Sant Vicenç de Calders. Des del consistori subratllen que l’estació acull més d’un miler d’usuaris diàriament, “quantitat molt superior a la d’altres estacions de l’entorn”.
Valls demana que s’aturin més trens
Per la seva banda, l’alcaldessa de Valls, Dolors Farré, ha tornat a denunciar el “dèficit” ferroviari que pateix el municipi i ha lamentat que faci més de vint anys que reclamen a Renfe que passin més freqüències. “Ens deien des de Renfe que hi havia una única via i, que, per tant, no podien posar més trens. Sorpresa, ara, 20 anys després ens diuen que ens passaran més de 30 trens, però només en pararan un d’anada i un altre de tornada més”, ha manifestat. Per això, ha demanat que s’aturin almenys set o vuit trens dels 30 que hi circularan.
Pel que fa als combois de mercaderies en passaran 24, gairebé el doble dels que hi circulaven fins ara. Farré també els ha reclamat quines mesures es prendran des del Ministeri de Transport per “mitigar” les molèsties que provocarà el seu pas entre els 6.000 veïns afectats. La batllessa ha avisat que si des del Ministeri no els fan cas, no descarten emprendre accions: “Que vagin amb compte perquè potser el dia 1 -d’octubre- els trens no passaran per les vies”.
Torredembarra i Altafulla, dels més afectats
Altafulla i Torredembarra són dos dels municipis més afectats per la manca de circulació ferroviària i només tindran autobusos. En el cas de la localitat torrenca, el seu alcalde, Vale Pino, ha explicat que han treballat amb Adif per habilitar un pàrquing alternatiu, el qual facilitarà la mobilitat dels vehicles. “Seran cinc mesos complicats, nosaltres patirem per ser un dels llocs més afectats, però el fet que no hàgim de desplaçar les parades més enllà de l’estació ens permetrà ser fidels als costums de la gent”, ha comentat.
En paral·lel, l’alcalde d’Altafulla, Jordi Molinera, ha sol·licitat a Adif que els deixi aprofitar l’aturada de la circulació ferroviària per fer una actuació al pas subterrani situat a les zones de les vies per tal de resoldre els problemes d’inundacions que pateix la zona marítima. “Ens quedem sense tren i passem a penjar dels busos, ens veurem afectats enormement en els pròxims mesos per les obres del túnel, la part positiva és que hi ha una infraestructura hídrica que passa per sota del talús de les vies i els hem demanat que s’hi pugui treballar”, ha dit.
“Potser ens convé un tall total”
La membre de la Plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, ha celebrat que el Pla Alternatiu de Transport incorpori moltes de les propostes fetes per ells i que s’hagin mostrat “flexibles” a continuar treballant pels “canvis”. Tot això, ha lamentat que el pla s’hagi presentat tard i que encara quedin serrells per tancar a tres setmanes vista de la seva posada en marxa. “No ens han donat horaris, seran dolents perquè s’incrementen els temps de transport, ens diuen que seran de quinze minuts, però ho dubto. Jo, per exemple, hauré d’agafar el primer tren del matí en lloc del segon per poder arribar a temps”, ha apuntat.
Gómez ha afirmat que el trajecte en autobús se li afegirà la problemàtica de les obres del túnel del Garraf. “Durant 26 dies anirem amb via única, serà un Grand Prix, ja portarem els retards i quan arribarem a Sant Vicenç de Calders encara ens quedarà lluitar per passar per via única pel Garraf. Potser ens convé un tall total i fer autobusos directes”, ha proposat. També ha denunciat que les decisions es prenen en els despatxos i segons estadístiques, sense la visió dels passatgers. “No són conscients del que es viu a les vies, sempre diuen que estan al costat de l’usuari, ara mateix, com a nota de servei d’informació no arriben ni al zero”, ha opinat.
Tarragona tindrà trens cada 30 minuts cap a Barcelona al juny
Santano ha avançat que Renfe té previst reordenar l’oferta ferroviària a partir del mes de juny. Ha anunciat que l’estació de Tarragona tindrà trens cada mitja hora, des de les sis del matí, cap a Barcelona. D’aquesta manera, el secreta d’Estat diu que es milloraran els temps i les freqüències. També ho faran, sosté, en els municipis de l’entorn que formen part d’aquest itinerari. A més, ha refermat el compromís d’incorporar un Avant des de Tortosa. “Ho complirem a partir de l’1 d’octubre”, ha assegurat.