Avui 20 de novembre fa 40 anys de la mort de Franco.

Tarragona no va quedar al marge dels anys de franquisme i avui hem fet memòria amb diversos tarragonins que van viure la mort del dictador des de diferents perspectives. En l’especial del Matí de Tarragona Ràdio, hem escoltat l’advocat, Jordi Lloret, que demana  que no es caigui en l’oblit. Ell és besnét de l’alcalde republicà Pere Lloret.

L’historiador Josep Sánchez-Cervelló recorda que aquell 20-N del 75 estava estudiant a la Laboral i van convocar una manifestació.

Durant el programa hi ha hagut oients que han explicat la seva experiència.

L’especial el podeu tornar a escoltar a www.tarragonaradio.cat

 

Crònica d’una mort anunciada

 

Tothom l’esperava però no per això, a més d’un va impressionar quan el 20 de Novembre de 1975 es feia pública la defunció de Francisco Franco Bahamonde. L’anunci el feia el president del Govern, Fernando Arias Navarro amb aquella ja cèlebre frase: ‘Españoles Franco ha muerto’

La mort del Caudillo a les 4.30 de la matinada va obligar els diaris a editar suplements especials d’una notícia que va recórrer el món.

Amb 82 anys i mitja vida com a Cap d’Estat autoproclamat, Franco moria després d’un mes d’agonia a l’Hospital madrileny de la Paz.

Espanya s’endinsava en 30 dies de dol oficial només interromputs per la proclamació de Joan Carles Primer com a Rei d’Espanya.

Això passava el 22 de novembre quan s’obria al palau d’Orient la capella ardent amb les restes del dictador.

L’endemà, 23 de novembre Franco era enterrat al Valle de los Caidos.

Es començaven a deixar enrere 4 dècades d’una dictadura de la qual Tarragona no en va quedar al marge

Avui, 40 anys més tard, el 20 de Novembre de 1975 és una data que ha quedat en la memòria de molts tarragonins. Què fèieu aquell dia?