La Plataforma Mercaderies per l’Interior avisa que l’entrada en funcionament del tercer fil “agreujarà encarà més el caos ferroviari” que pateixen els usuaris de les comarques tarragonines i asseguren que suposarà un col·lapse de la via. Segons l’entitat, amb la seva posada en marxa, l’Administració pretén passar del 4% de les mercaderies que actualment es transporten al 10% el 2030.

“Això en poc temps suposarà la saturació i el col·lapse de la línia costanera, sense dubte perjudicarà els viatgers, però també representarà una seriosa amenaça per a la salut i la seguretat”, adverteixen en un comunicat. Per això, tornen a demanar que el transport es desviï per l’interior per evitar la saturació de la línia de costa.

Alhora, reiteren que la mesura també tindrà un impacte sobre elements patrimonials, com l’Amfiteatre de Tarragona, ja que, sostenen, l’augment de les vibracions podria afectar l’estabilitat d’aquest monument romà. A més, assenyalen que l’actual línia ferroviària travessa espais naturals com el Bosc de la Marquesa i la desembocadura del Gaià, protegits per la Unió Europea a través de la xarxa Natura 2000. “Per la qual cosa, l’augment previst de trens de mercaderies suposa un risc per a la flora i la fauna d’aquestes àrees”, afegeixen.

L’entitat insisteix que no està en contra que s’incrementi l’ús del ferrocarril per transportar mercaderies i considera que “és molt més sostenible i barat” que el transport per carretera. Amb tot, reitera la demanda de fer-ho per l’interior, per una via segregada de la del trànsit de viatgers i evitant així el seu pas per zones densament poblades. “Són molts els avantatges que té la nostra proposta. La primera, i més lògica, és que els viatgers podrien circular per la costa en una línia menys saturada i, per tant, més ràpida, en un litoral que mantindria el seu atractiu”, destaquen.

La Plataforma Mercaderies per l’Interior participarà en l’acció prevista per al 22 de març al Museu de la Ràdio Luís del Olmo a Roda de Berà, on explicarà la seva proposta.