Millorar la seguretat del trànsit i contribuir a la millora mediambiental. Tots dos objectius s’uneixen en un projecte de la Diputació de Tarragona per reforçar el ferm de la calçada de sis trams de vies locals mitjançant l’aplicació de mescles bituminoses ultrafines i temperades.
Es tracta d’un sistema innovador que redueix les emissions de CO2, atès que el gruix i la temperatura d’estesa de l’asfalt són inferiors i no cal emprar tant de material ni tanta energia per escalfar-lo, per bé que les característiques mecàniques i de desgast del ferm són assimilables a les mescles bituminoses estàndard. D’altra banda, eliminant les irregularitats de la carretera també es redueix el consum de combustible dels vehicles que hi circulen i, per tant, les emissions contaminants.
Les millores, amb un pressupost d’execució per contracta de 1.329.373,03 €, s’emmarquen en l’operació Ferms Sostenibles del Projecte d’Especialització i Competitivitat (PECT) ‘Cuidem el que ens uneix. Carreteres més segures i sostenibles’ de la Diputació de Tarragona, que té com a objectiu impulsar la transferència tecnològica i la innovació, millorar el posicionament de les empreses i promoure l’economia circular en l’àmbit de les infraestructures viàries. El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.
En concret, es reforçarà el ferm amb mescles bituminoses ultrafines a les carreteres TP-2031 de Tarragona a la C-51 (PK 3+195 – PK 9+545), T-210 de la N-340 a la Pobla de Montornès (PK 1+500 – PK 3+237) i T-244 del Pla de Manlleu als Ranxos de Bonany (PK 12+905 -18+120). Pel que fa al reforç de ferm amb mescles bituminoses temperades es durà a terme a les carreteres T-314 del Parc Samà a Reus (PK 1+110 – PK 3+715), T-2015 de Vallespinosa a la C-241d (PK 0+000 – 4+000) i TV-7046 de l’Albiol a la C-14 (PK 10+800 – PK 12+205).
El projecte, aprovat recentment per la Junta de Govern de la Diputació de Tarragona, també preveu l’execució d’apedaçaments en aquells trams de carretera on el ferm presenta dèficits estructurals que requereixen d’una actuació de reforç de ferm de major magnitud que l’estesa d’una nova capa sobre l’existent. En aquests casos, es contempla executar-los amb mescles bituminoses temperades.
Les millores als trams previstos es duran a terme al llarg d’aquest any 2022, amb un temps d’execució de sis mesos.