El debat sobre si cal utilitzar o no el telèfon mòbil a les aules en una societat cada cop més tecnològica i connectada a les xarxes continua ben obert. Hi ha centres on es permet fer cerques a través dels dispositius i altres on es considera una distracció.

Les addicions que pot comportar un mal us del mòbil també és un aspecte encara per resoldre i que preocupa als centres.

A l’Institut Martí i Franquès han optat per un experiment dràstic, que ha consistit en dipositar dues jornades els telèfons mòbils dels alumnes d’un aula, de forma volutària, en una urna tancada amb pany i clau.

Han descobert a través d’aquest experiment el grau d’addicció a l’aparell i la necessitar d’adoptar mesures per corregir-ho.

Ha estat una manera de treballar a classe què significa la identitat digital i els seus rols i els perills que comporta.

La majoria dels alumnes que han participat de l’experiment consideren que en general es fa un ús abusiu del telèfon mòbil, com ho han explicat al Matí de Tarragona Ràdio.

Asseguren que és una experiència que haurien de fer més persones, també els adults. Afirmen que les xarxes estan farcides de continguts no aptes per menors, xenòfobs i de rols masclistes. També que els perfils que cada usuari edifica a llocs com Instagram, sovint no és correspon amb la realitat i distorsionen la definició de la pròpia identitat personal.

Aquests alumnes no veuen amb bons ulls, per exemple, que un simple ‘like’ pugui determinar l’estat d’ànim o un millor o pitjor dia.

Com a resposta a l’experiment, els alumnes proposen una ‘dieta digital’, lluny del mòbil i emprar el temps lliure en altres activitats més constructives, com la lectura d’un bon llibre, fer esport o, simplement, mantenir una bona conversa.

Segons un estudi recent de l’agència Kantar Media, un 40% de la població mundial es connecta una mitjana de dues hores al dia a les xarxes socials. El món publicitari ho sap i, de fet, el 2018 es van invertir per primer cop en la història del sector 38 milions d’euros en influencers a tot l’Estat.