El 35 aniversari de Tarragona Radio es va complir el passat 17 de febrer, però la publicació commemorativa no va sortir a la llum fins el 8 de Març de 2021. És una decisió simbòlica per a una aposta efectiva.
Les històriques manifestacions feministes que, com arreu del planeta, han omplert els carrers de la nostra ciutat en els darrers tres anys són la mostra viva dels cada dia majors consensos socials i polítics existents en aquesta direcció i que la societat civil tarragonina segueix plenament implicada en el procés d’empoderament femení. Un context que ha facilitat avançar considerablement, en els darrers anys, en termes d’igualtat d’homes i dones i de normalització de les diferents identitats i orientacions sexuals, també, en l’àmbit institucional i legislatiu.
Cal fer passes definitives en termes d’igualtat d’homes i dones i de normalització de les diferents identitats i orientacions sexuals, en tots els àmbits i també el comunicatiu
És més, el periodisme i la comunicació social han experimentat també importants avenços en aquest sentit, gràcies a la tasca duta a terme, primer, per múltiples entitats i comissions de dones professionals del sector i, després, pel mateix Consell de l’Audiovisual de Catalunya i pel Col·legi de Periodistes de Catalunya. Per fi s’han començat a confeccionar i aplicar protocols i recomanacions oficials amb perspectiva de gènere, dirigits a tots els mitjans públics i privats del nostre entorn.
En l’àmbit internacional, la UNESCO i la Federació Internacional de Periodistes han elaborat els anomenats Indicadors de Gènere per a Mitjans de Comunicació, per fer possible una avaluació efectiva i un diagnòstic clar de les àrees cobertes pel mandat de les Nacions Unides per al desenvolupament mediàtic. El document es divideix en dos grans blocs. El primer inclou l’anàlisi dels mitjans en clau de gènere pel que fa a la presa de decisions, la igualtat en les condicions de treball, els codis ètics, les polítiques editorials, el foment de continguts igualitaris o les accions d’educació i capacitació dirigides a les dones periodistes. El segon bloc se centra, específicament, en la representació del gènere en les notícies i en la publicitat.
Citant a la professora Isabel Muntané, fundadora del col·lectiu de periodistes #OnSónLesDones, incorporar la perspectiva de gènere no és només utilitzar un llenguatge inclusiu, sinó que “es tracta d’incorporar les dones, els seus interessos i la seva visió de la vida en totes i cadascuna de les fases de l’elaboració de continguts d’una empresa de comunicació”. Representa, continua Muntané, “dir i demostrar a les persones que ens llegeixen, escolten o veuen que ens preocupa fer un bon periodisme i crear continguts amb responsabilitat social. És un gest de transparència i compromís amb la meitat de la població … i de mercat. Introduir la perspectiva de gènere en un mitjà és, doncs, un element d’innovació, de justícia i de canvi social”.
“Es tracta d’incorporar les dones, els seus interessos i la seva visió de la vida en totes i cadascuna de les fases de l’elaboració de continguts d’una empresa de comunicació”
Isabel Muntané
En definitiva, els mitjans de comunicació tenim un compromís divulgador ineludible amb els valors democràtics que s’ha de veure reflectit en el si de la nostra empresa, sense deixar cap escletxa oberta a les desigualtats i evitant accions de caràcter purament estètic. Hi ha molt de camí a recórrer.
Tarragona Ràdio s’ha de situar a l’avantguarda de les polítiques feministes d’igualtat de gènere i de diversitat, donada aquesta responsabilitat social i pedagògica especialment exigible als mitjans públics. A més, cal fomentar una emissora igualitària en qüestions de sexe i d’orientació sexual, de raça, de cultura, de religió, d’edat i de funcionalitat abordant una anàlisi crítica tant del nostre producte informatiu i d’entreteniment com de la nostra cultura empresarial.
Caldrà revisar tot allò que es fa de portes enfora, des de la graella de continguts i els espais publicitaris fins a la nostra presència al carrer o l’ús que fem del llenguatge. Però també el que passa de portes endins, com les formes de funcionament, les estructures jeràrquiques, la relació amb proveïdors, les col·laboracions o les personalitats convidades.
El repte és gegant i inajornable. Per a nosaltres i per a qualsevol mitjà de comunicació del nostre entorn, especialment els públics.
Assumim el compromís amb Tarragona.
Cal fomentar una emissora igualitària en qüestions de sexe i d’orientació sexual, de raça, de cultura, de religió, d’edat i de funcionalitat abordant una anàlisi crítica tant del nostre producte informatiu i d’entreteniment com de la nostra cultura empresarial.